Informacje o Quizbocie

Wszystko co związane z quizbotem, czyli m.in. lista autorów i kategorii pytań w bazie oraz sumaryczne wyniki graczy. Tutaj możesz zgłaszać błędy w pytaniach, a także dowiedzieć się jak zgłaszać je bezpośrednio do quizbota oraz jak działa sam quizbot. Możesz też poprosić o zsumowanie swoich nicków.

Quizbot: 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017

Informacje o Quizbocie

Postprzez wilk » 18 maja 2008, 18:34

Informacje wyjaśniające ważniejsze funkcje Quizbota. Przejrzyj także wszystkie polecenia Quizbota, które są dostępne na kanale.



Kolorowa punktacja

Czasami zdarza się sytuacja, że nagle nasze punkty lub np. czas odpowiedzi przybierają inny kolor. Oto wyjaśnienie:

  • Standardowo wszystkie statystyki są wyświetlane kolorem czerwonym.
  • Jeśli punkty gracza pokazują się w kolorze jasnoniebieskim oznacza to, iż bije on swój rekord dzienny punktów, gdy jest to kolor żółty, to bity jest rekord miesięczny punktów, zaś w przypadku jednoczesnego bicia obu — punktacja zawodnika przybierze kolor fioletowy.
  • Jeśli gracz bije swój dzienny rekord szybkości/czasu odpowiedzi wówczas statystyki oznaczane są kolorem jasnoniebieskim, kolorem fioletowym dla rekordu miesięcznego oraz kolorem żółtym dla rekordu życiowego. W nawiasie podawany jest wówczas poprzedni wynik.
  • Jeśli quizowicz bije swój dzienny rekord kolekcji punktów wówczas statystyki oznaczane są kolorem jasnoniebieskim, kolorem fioletowym dla rekordu miesięcznego lub kolorem zielonym (wyjątek z racji tego, że cały komunikat jest już na żółto) dla rekordu życiowego.

Quizpoty

Quizpoty wyróżniają wyjątkowo szybkich zawodników i są zapisywane w odrębnych rankingach. Przyznawane są w sytuacji, gdy szybkość udzielenia odpowiedzi jest większa niż czas odpowiadania, czyli znaki_na_sekundę > czas_odpowiedzi (ponieważ wiemy, iż znaki_na_sekundę = długość_odpowiedzi / czas_odpowiedzi, zatem po podstawieniu i zamianie stron, bo długość odpowiedzi jest niezależna od gracza, wychodzi nam: czas_odpowiedzi < pierwiastek(długość_odpowiedzi)).

Nadzwyczajna szybkość takiego gracza zostanie nagrodzona dodatkowym punktem. Quizpoty mogą być także wielokrotne, lecz z tego tytułu nie przysługują dodatkowe bonusy.

Seria quizpotów jest przerywana w pytaniach z wyborem (nie są w nich przyznawane) oraz wraz z dziennym/miesięcznym resetem. Po zdobyciu quizpota dla ułatwienia gwarantowane jest, że kolejne pytanie będzie tylko z rodzaju zwykłych lub szybkich oraz nie będzie pytaniem z linkiem (obrazkowe/dźwiękowe).

Wyświetlenie podpowiedzi (!podp)

W przypadku pytań zwykłych, mieszaczy oraz pomieszanych zaraz po pytaniu pokazywany jest wykropkowany wzorzec odpowiedzi. Jeśli odpowiedź jest dłuższa, to następnie co 12 sekund quizbot automatycznie wyświetla od 1 do 7 podpowiedzi kolejno odsłaniających po jednej literce z każdego wyrazu odpowiedzi. Gdy nam to nie wystarcza i chcemy grać szybciej, to co 5 sekund możemy zażądać ujawnienia nowej podpowiedzi.

Z uwagi na naturę pytań szybkich, wyboru oraz wielokrotnych — nie występują tam podpowiedzi.

Przypomnienie pytania (!przyp)

Jeśli na przykład dopiero weszliśmy na kanał, to możemy skorzystać z przypomnienia już trwającego pytania (co 10 sekund). Dodatkowo podczas pytań mieszacza oraz pomieszanych polecenie to spowoduje wyświetlenie ponowne przemieszanej rozsypanki liter.

Pomijanie pytania (!pomin)

Do pominięcia pytania potrzebna jest zgoda od 2 do 4 graczy. Liczba ta jest zależna od tego, ilu graczy było aktywnych na kanale w ciągu ostatnich 15 minut. Operatorzy mają przywilej pominięcia pytania od razu, ale nie jako pierwsi.

Uczestniczenie w pomijaniu pytania, podczas gdy kolekcjonujemy punkty, spowoduje utratę dodatkowego punktu, o ile faktycznie zostanie ono pominięte.

W przypadku pytań z wyborem oraz pytań z wieloma odpowiedziami pomijać możemy tylko wówczas, jeżeli nie pojawiły się jeszcze żadne odpowiedzi. Pytań zablokowanych nie można pominąć.

Zostawianie pytania (!zostaw)

Oprócz pomijania gracz może także zablokować pomijane pytanie, by spróbować swoich sił, ale odpowiedzi udzielić może także dowolna inna osoba.

Należy mieć jednak na uwadze, że z uwagi na jego siłę (do pominięcia potrzeba kilku osób, a zablokować może jedna) zablokowanie pytania i brak odpowiedzi (czyjejkolwiek) spowoduje utratę punktu na niekorzyść blokującego.

Nie można zablokować pytania, jeśli wcześniej samemu się chciało pominąć, ani pytania, którego nikt nie próbował jeszcze pominąć.

Szał (kolekcja)

Szał (zwany także kolekcją) oznacza, że gracz udzielił co najmniej 5 kolejnych poprawnych odpowiedzi. Kolekcje rejestrowane są w odrębnym rankingu. Gracz otrzymuje także dodatkowy punkt co każde 7 odpowiedzi w serii.

Brak udzielenia odpowiedzi, odpowiedź innego zawodnika, błędna odpowiedź lub pominięcie pytania powoduje przerwanie szału. W przypadku pytań z wyborem należy uważać, gdyż podanie błędnej odpowiedzi spowoduje oprócz przerwania szału także utratę karnego punktu. Strata nastąpi także, jeśli quizowicz podczas własnego szału uczestniczył w pomijaniu i pytanie ulegnie pominięciu.

Szału nie można rozpocząć w pytaniu z wyborem, ale można go w nim kontynuować. Kolekcja jest przerywana wraz z dziennym/miesięcznym resetem.

Pytania klasyczne

Pytania tego rodzaju stanowią fundament bazy pytań. Na każde takie pytanie jest tylko jedna prawidłowa odpowiedź. Pytań tego rodzaju jest najwięcej i wyglądają następująco:

<@QuizPL> === Pytanie 94271 * Kategoria Literatura * Autor kojotka ===
<@QuizPL>  Autor ksiazki "Milczenie owiec". 
<@QuizPL> Podpowiedz: ...... ......

Specjalną odmianą pytań klasycznych są pytania multimedialne (tzw. obrazkowe oraz dźwiękowe). Posiadają one w swojej treści odnośnik do zdjęcia lub fragmentu utworu, który należy kliknąć i otworzyć w swojej przeglądarce, a następnie udzielić związanej z nim odpowiedzi.

Pytania z wieloma odpowiedziami (Familiada)

Pytania takie pozwalają wszystkim zawodnikom na równoczesne udzielanie odpowiedzi pasujących do danego pytania. Przykład takiego pytania:

<@QuizPL> === Pytanie 18037 * Kategoria Informatyka * Autor DeMetylen ===
<@QuizPL>  Popularne programy-klienty sieci P2P. (38 odpowiedzi) 

Na końcu takiego pytania w nawiasie zawsze podana jest liczba odpowiedzi — tym się wyróżniają. Quizowicze mają czas na udzielanie odpowiedzi zależny od liczby i długości wszystkich odpowiedzi (od 20 do 60 sekund). Istnieje też specjalny typ pytań obrazkowych (z linkami), na które zawsze jest 60 sekund. Na 15 sekund przed końcem czasu w obu przypadkach pojawia się ostrzeżenie (o ile wyliczony czas na odpowiedź przekroczył ok. 23 sekundy).

Pytania mogą posiadać alternatywne odpowiedzi, co czasem zaznaczone jest w treści pytania jako np. „(pol./ang.)” — w takim przypadku podanie dowolnej z alternatyw zalicza daną jedną odpowiedź.

W pytaniach tego typu nie ma podpowiedzi, więc polecenie !podp nie działa. Kolekcjonowanie punktów jest liczone za każdą odpowiedź, zatem w trakcie takiego pytania, przy odpowiednich warunkach, można wiele razy wpaść i wypaść z szału.

Autorzy dotychczasowych i przyszłych Familiad, proszeni są o zaznajomienie się z poradnikiem, gdzie są wskazówki jak przygotowywać wersje Familiad specjalnie dla Quizbota (brak ograniczenia do 10 odpowiedzi oraz dostępne alternatywy odpowiedzi).

Osoby zgłaszające błędy w pytaniach mogą swobodnie wykorzystywać interfejs zgłaszania błędów także do zgłaszania braku jakiejś odpowiedzi w takim pytaniu oraz do zgłaszania odpowiedzi alternatywnych (np. dla pytania o systemy operacyjne odpowiedzią alternatywną do „Microsoft Windows” będzie „Windows” — obie będą traktowane jako ta sama odpowiedź).

Pytania wyboru (Milionerzy)

Pytania wyboru pozwalają na wybór jednej odpowiedzi z szeregu podanych. Przykładowe pytanie (opcji może być od 2 do 8):

<@QuizPL> === Pytanie 29045 * Kategoria Krajoznawstwo * Autor delicja & KrzS ===
<@QuizPL>  Gdzie znajduje sie plac Pigalle? 
<@QuizPL>  A) w Amsterdamie.... B) w Hamburgu 
<@QuizPL>  C) w Madrycie......... D) w Paryzu.... 

Na pytanie odpowiadamy wpisując tylko literkę oznaczoną na zielono (i specjalnie dodatkowo podkreśloną), przy czym wielkość literki nie ma znaczenia — tutaj jest to literka „D”. Zwracamy na to uwagę, ponieważ czasem niektóre osoby wpisują jednocześnie małe i wielkie litery lub twory takie jak „D)”, bądź nawet „D) w Paryżu”. Co ważne — liczy się tylko jedna odpowiedź każdego zawodnika. Udzielenie kolejnej spowoduje, że odpowiedź tej osoby zostanie uznana jako błędna, niezależnie od tego czy któraś z opcji była poprawna. Dlatego też nie należy wpisywać wszystkich możliwości. Czas na odpowiadanie jest ograniczony i wynosi 20 sekund. Na 10 sekund przed końcem czasu pojawia się ostrzeżenie.

Jeżeli gracz chce uniknąć odgapiania przez innych quizowiczy jego odpowiedzi, to może jej udzielić prywatnie, wysyłając literkę do Quizbota — w tym przypadku „/msg QuizPL D”.

Pierwsza (najszybsza) osoba, która udzieli poprawnej odpowiedzi dostaje bonusowy punkt. Za błędną odpowiedź można utracić punkty. Punkt traci się z każdej z możliwych statystyk punktowych (dzienne, miesięczne, globalne), przy czym nie ma ujemnych punktów — po dojściu do zera gracz znika ze statystyk punktowych (statystyki rekordów pozostają), a jej nick na liście strat wyświetli się na szaro (także jeśli tej osoby nie było jeszcze w rankingu). Dodatkowy punkt można też stracić, jeśli zawodnik wcześniej kolekcjonował punkty, a w tym pytaniu odpowiedział błędnie i przerwał szał.

W pytaniach tego rodzaju nie ma podpowiedzi, więc polecenie !podp nie działa. Z uwagi na sposób zaliczania odpowiedzi kolekcjonowania punktów nie można rozpocząć od tego typu pytań, aczkolwiek można je w nich kontynuować, zaś seria quizpotów jest kasowana, bowiem nie można w nich ich zdobyć.

Pytania pomieszane (wersja 1 — Mieszacz/Literaki)

W pytaniach tych należy poukładać literki tak, aby utworzyły poprawną odpowiedź. Przykład:

<@QuizPL> === Pytanie 3108 * Kategoria Imiona * Autor eggrodd ===
<@QuizPL>  Imie: R F D E R K Y Y 
<@QuizPL> Podpowiedz: ........

W tym przykładzie odpowiedzią będzie imię „Fryderyk” (dla ułatwienia poszczególne wyrazy hasła są mieszane osobno, ale nie są zaznaczone granice słów, litery są rozdzielane spacjami).

Dla ułatwienia każde użycie polecenia !przyp ponownie przemiesza rozsypankę liter.

Pytania pomieszane (wersja 2 — Pomieszany)

Druga wersja pytań pomieszanych wymaga rozszyfrowania treści pytania i dopiero wówczas udzielenia na nie odpowiedzi. Przykładowe pytanie:

<@QuizPL> === Pytanie 46547 * Kategoria Zawody * Autor eggrodd ===
<@QuizPL>  Rozszyfruj i odpowiedz: zryp esnkiro 
<@QuizPL> Podpowiedz: .... .......

Tutaj ukryte pytanie brzmi „przy krosnie” (poszczególne wyrazy są mieszane osobno i oddzielane są spacjami, dla przejrzystości niektóre znaki interpunkcyjne są zakotwiczone), a odpowiedzią na całe pytanie będzie „tkacz”.

Dla ułatwienia każde użycie polecenia !przyp ponownie przemiesza rozsypankę liter.

Pytania szybkie

Pytania tego typu wymagają udzielenia błyskawicznej odpowiedzi. Są to pytania łatwe, mające krótką treść pytania i krótką odpowiedź. Przykład:

<@QuizPL> === Pytanie 11930 * Kategoria Matematyka * Autor wilk ===
<@QuizPL>  Ile wynosi 7*4? (szybko!) 

Pytania takie wyróżnione są zawsze dodatkowym napisem „(szybko!)”, a czas na odpowiedź jest krótki — 10 sekund. Za szybkie myślenie poprawna odpowiedź nagradzana jest dwoma punktami.

W pytaniach tego rodzaju nie ma podpowiedzi ani automatycznych, ani polecenie !podp nie działa.
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Powrót do Quizbot

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron