Informacje o Quizbocie

Wszystko co związane z quizbotem, czyli m.in. lista autorów i kategorii pytań w bazie, ranking graczy i Top100 najlepszych wyników oraz informacje jak działa sam quizbot. Tutaj możesz także zgłaszać zauważone błędy w pytaniach oraz dowiedzieć się jak zgłaszać je bezpośrednio do bota. Możesz też poprosić o zsumowanie swoich nicków.

Quizbot: 2019
2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018

Informacje o Quizbocie

Post#1 przez wilk » 18 maja 2008, 18:34

Informacje wyjaśniające ważniejsze funkcje Quizbota. Przejrzyj także wszystkie polecenia Quizbota, które są dostępne na kanale.



Kolorowa punktacja. #

Czasami zdarza się sytuacja, że nagle nasze punkty lub np. czas odpowiedzi przybierają inny kolor. Oto wyjaśnienie:

  • Standardowo wszystkie statystyki są wyświetlane kolorem
    czerwonym
    .
  • Jeśli punkty gracza pokazują się w kolorze
    jasnoniebieskim
    oznacza to, iż bije on swój rekord dzienny punktów, gdy jest to kolor
    żółty
    , to bity jest rekord miesięczny punktów, zaś w przypadku jednoczesnego bicia obu — punktacja zawodnika przybierze kolor
    fioletowy
    .
  • Jeśli gracz bije swój dzienny rekord szybkości/czasu odpowiedzi wówczas statystyki oznaczane są kolorem
    jasnoniebieskim
    , kolorem
    fioletowym
    dla rekordu miesięcznego oraz kolorem
    żółtym
    dla rekordu życiowego. W nawiasie podawany jest wówczas poprzedni wynik.
  • Jeśli quizowicz bije swój dzienny rekord kolekcji punktów wówczas statystyki oznaczane są kolorem
    jasnoniebieskim
    , kolorem
    fioletowym
    dla rekordu miesięcznego lub kolorem
    zielonym
    (wyjątek z racji tego, że cały komunikat jest już na żółto) dla rekordu życiowego.

Quizpoty. #

Quizpoty wyróżniają wyjątkowo szybkich zawodników i są zapisywane w odrębnych rankingach. Przyznawane są w sytuacji, gdy szybkość udzielenia odpowiedzi jest większa niż czas odpowiadania, czyli
znaki_na_sekundę > czas_odpowiedzi
.

Ponieważ wiemy, iż
znaki_na_sekundę = długość_odpowiedzi / czas_odpowiedzi
, zatem po podstawieniu wychodzi nam, że
czas_odpowiedzi < pierwiastek(długość_odpowiedzi)
). Stąd dla odpowiedzi o 2 znakach, aby uzyskać quizpota trzeba zdążyć odpowiedzieć nie później, niż po 1,414 sekundach. Dla przykładowej odpowiedzi „kanal QuizPL” nasz czas reakcji musi być krótszy niż 3,464 sekundy lub musimy uzyskać szybkość minumum 3,464 znaki na sekundę.

Nadzwyczajna szybkość takiego gracza zostanie nagrodzona dodatkowym punktem za odpowiedź. Quizpoty mogą być także wielokrotne (jeden zaraz za drugim), lecz z tego tytułu nie przysługują dodatkowe bonusy.

Samo uzyskanie quizpota jest trudne, ale zdażali się gracze, dla których
szybkość / czas
wynosiła więcej niż 2 (obecnym rekordem jest 3,151). Punkty za odpowiedź zwiększane są wówczas liniowo o dodatkowe
int(szybkość / czas) - 1
(+1 za mnożnik).

Seria quizpotów jest przerywana w pytaniach z wyborem (nie są w nich przyznawane) oraz wraz z dziennym/miesięcznym resetem. Po zdobyciu quizpota dla ułatwienia zdobycia serii gwarantowane jest, że kolejne pytanie będzie tylko z rodzaju zwykłych lub szybkich oraz nie będzie pytaniem z linkiem (obrazkowe/dźwiękowe).

Wyświetlenie podpowiedzi (!podp). #

W przypadku pytań zwykłych, mieszaczy oraz pomieszanych zaraz po pytaniu pokazywany jest wykropkowany wzorzec odpowiedzi (z wyjątkiem znaków innych niż alfanumeryczne). Następnie co 10 sekund quizbot automatycznie wyświetla do 7 podpowiedzi kolejno odsłaniających po jednej losowej literce z każdego wyrazu odpowiedzi. Dla ułatwienia odsłonięte znaki są innego koloru niż nieodsłonięte — jako kropki dla liter lub gwiazdki dla cyfr.

Gdy nam to nie wystarcza i chcemy grać szybciej, to co 4 sekundy możemy zażądać ujawnienia nowej podpowiedzi poleceniem !podp.

Z uwagi na naturę pytań szybkich, wyboru oraz wielokrotnych — nie występują tam żadne podpowiedzi.

Przypomnienie pytania (!przyp). #

Jeśli na przykład dopiero weszliśmy na kanał, to możemy skorzystać z przypomnienia już trwającego pytania (co 10 sekund). Dodatkowo podczas pytań mieszacza oraz pomieszanych polecenie to spowoduje wyświetlenie ponowne przemieszanej rozsypanki liter.

Pomijanie pytania (!pomin). #

Do pominięcia pytania potrzebna jest zgoda od 2 do 4 graczy. Liczba ta jest zależna od tego, ilu graczy było aktywnych na kanale w ciągu ostatnich 15 minut. Operatorzy mają przywilej pominięcia pytania od razu, ale nie jako pierwsi.

Uczestniczenie w pomijaniu pytania, podczas gdy kolekcjonujemy punkty, spowoduje utratę dodatkowego punktu, o ile faktycznie zostanie ono pominięte.

W przypadku pytań z wyborem oraz pytań z wieloma odpowiedziami pomijać możemy tylko wówczas, jeżeli nie pojawiły się jeszcze żadne odpowiedzi. Pytań zablokowanych nie można pominąć.

Zostawianie pytania (!zostaw). #

Oprócz pomijania gracz może także zablokować pomijane pytanie, by spróbować swoich sił, ale odpowiedzi udzielić może także dowolna inna osoba.

Należy mieć jednak na uwadze, że z uwagi na jego siłę (do pominięcia potrzeba kilku osób, a zablokować może jedna) zablokowanie pytania i brak odpowiedzi (czyjejkolwiek) spowoduje utratę punktu na niekorzyść blokującego. Traci się go z każdej z możliwych statystyk punktowych (dzienne, miesięczne, globalne), przy czym nie ma ujemnych punktów — po dojściu do zera gracz znika ze statystyk punktowych (statystyki rekordów pozostają), a nick osoby na liście strat wyświetli się na
szaro
(także jeśli tej osoby nie było jeszcze w rankingu).

Nie można zablokować pytania, jeśli wcześniej samemu się chciało pominąć, ani pytania, którego nikt nie próbował jeszcze pominąć.

Szał (kolekcja). #

Szał (zwany także kolekcją) oznacza, że gracz udzielił co najmniej 5 kolejnych poprawnych odpowiedzi. Kolekcje rejestrowane są w odrębnym rankingu. Gracz otrzymuje także dodatkowy punkt co każde 7 odpowiedzi w serii.

Brak udzielenia odpowiedzi, odpowiedź innego zawodnika, błędna odpowiedź lub pominięcie pytania powoduje przerwanie szału. W przypadku pytań z wyborem należy uważać, gdyż podanie błędnej odpowiedzi spowoduje oprócz przerwania własnego szału także utratę karnego punktu. Strata nastąpi także, jeśli quizowicz podczas własnego szału uczestniczył w pomijaniu i pytanie ulegnie pominięciu.

Szału nie można rozpocząć w pytaniu z wyborem, ale można go w nim kontynuować odpowiadając poprawnie. Kolekcja jest przerywana wraz z dziennym/miesięcznym resetem.

Pytania klasyczne. #

Pytania tego rodzaju stanowią fundament bazy pytań i jest ich najwięcej. Na każde takie pytanie jest tylko jedna prawidłowa odpowiedź, a one same wyglądają następująco:

<@QuizPL> === Pytanie 94271 * Kategoria Literatura * Autor kojotka ===
<@QuizPL>  Autor ksiazki "Milczenie owiec". 
<@QuizPL> Podpowiedz: ...... ......

Jeśli w odpowiedzi znajdą się kolory, pogrubienia lub inne formatowanie, bądź przez przypadek postawimy spację na początku/końcu odpowiedzi lub też zamiast jednej damy kilka, to taka odpowiedź (o ile oczywiście poprawna) także zostanie zaliczona.

Specjalną odmianą pytań klasycznych są pytania multimedialne (tzw. obrazkowe oraz dźwiękowe). Posiadają one w swojej treści odnośnik do zdjęcia (test) lub fragmentu utworu (test), który należy kliknąć i otworzyć w swojej przeglądarce, a następnie udzielić związanej z nim odpowiedzi.

Pytania z wieloma odpowiedziami (Familiada). #

Pytania takie pozwalają wszystkim zawodnikom na równoczesne udzielanie odpowiedzi pasujących do zadanego pytania. Przykład takiego pytania:

<@QuizPL> === Pytanie 18037 * Kategoria Informatyka * Autor DeMetylen ===
<@QuizPL>  Popularne programy-klienty sieci P2P. (38 odpowiedzi) 

Na końcu takiego pytania w nawiasie zawsze podana jest liczba odpowiedzi — tym się wyróżniają. Quizowicze mają czas na udzielanie odpowiedzi zależny od liczby i długości wszystkich odpowiedzi (od 20 do 45 sekund). Istnieje też specjalny typ pytań z linkiem (obrazkowe), na które zawsze jest 60 sekund. Na 15 sekund przed końcem czasu pojawia się ostrzeżenie, że pytanie dobiega końca.

Pytania mogą posiadać alternatywne odpowiedzi, co czasem zaznaczone jest w treści pytania jako np. „(pol./ang.)” — w takim przypadku podanie dowolnej z alternatyw zalicza daną jedną odpowiedź.

W pytaniach tego typu nie ma podpowiedzi, więc polecenie !podp nie działa. Kolekcjonowanie punktów jest liczone za każdą odpowiedź, zatem w trakcie takiego pytania, przy odpowiednich warunkach, można wiele razy wpaść i wypaść z szału.

Autorzy dotychczasowych i przyszłych Familiad, proszeni są o zaznajomienie się z poradnikiem, gdzie są wskazówki jak przygotowywać wersje Familiad specjalnie dla Quizbota (brak ograniczenia do 10 odpowiedzi oraz dostępne alternatywy odpowiedzi).

Osoby zgłaszające błędy w pytaniach mogą swobodnie wykorzystywać interfejs zgłaszania błędów także do zgłaszania braku jakiejś odpowiedzi w takim pytaniu oraz do zgłaszania odpowiedzi alternatywnych (np. dla pytania o systemy operacyjne odpowiedzią alternatywną do „Microsoft Windows” będzie „Windows” — obie będą traktowane jako ta sama odpowiedź).

Pytania wyboru (Milionerzy). #

Pytania wyboru pozwalają na wybór jednej odpowiedzi z szeregu podanych. Przykładowe pytanie (opcji może być od 2 do 8):

<@QuizPL> === Pytanie 29045 * Kategoria Krajoznawstwo * Autor delicja & KrzS ===
<@QuizPL>  Gdzie znajduje sie plac Pigalle? 
<@QuizPL>  A) w Amsterdamie.... B) w Hamburgu 
<@QuizPL>  C) w Madrycie......... D) w Paryzu.... 

Na pytanie odpowiadamy wpisując tylko literkę oznaczoną na zielono (i specjalnie dodatkowo podkreśloną), przy czym wielkość literki nie ma znaczenia — tutaj jest to literka „D”. Zwracamy na to uwagę, ponieważ czasem niektóre osoby wpisują jednocześnie małe i wielkie litery lub twory takie jak „D)”, bądź nawet „D) w Paryżu”. Co ważne — liczy się tylko jedna odpowiedź każdego zawodnika. Udzielenie kolejnej spowoduje, że odpowiedź tej osoby zostanie uznana jako błędna, niezależnie od tego czy któraś z opcji była poprawna. Dlatego też nie należy wpisywać wszystkich możliwości. Czas na odpowiadanie jest ograniczony i wynosi 20 sekund. Na 10 sekund przed końcem czasu pojawia się ostrzeżenie, że pytanie dobiega końca.

Jeżeli gracz chce uniknąć odgapiania przez innych quizowiczy jego odpowiedzi, to może jej udzielić prywatnie, wysyłając literkę do Quizbota — w tym przypadku „/msg QuizPL D”.

Pierwsza (najszybsza) osoba, która udzieli poprawnej odpowiedzi przed pojawieniem się informacji o końcu czasu dostaje bonusowy punkt. Za błędną odpowiedź można utracić punkty. Traci się go z każdej z możliwych statystyk punktowych (dzienne, miesięczne, globalne), przy czym nie ma ujemnych punktów — po dojściu do zera gracz znika ze statystyk punktowych (statystyki rekordów pozostają), a nick osoby na liście strat wyświetli się na
szaro
(także jeśli tej osoby nie było jeszcze w rankingu). Dodatkowy punkt można też stracić, jeśli zawodnik wcześniej kolekcjonował punkty, a w tym pytaniu odpowiedział błędnie i przerwał szał.

W pytaniach tego rodzaju nie ma podpowiedzi, więc polecenie !podp nie działa. Z uwagi na sposób zaliczania odpowiedzi kolekcjonowania punktów nie można rozpocząć od tego typu pytań, aczkolwiek można je w nich kontynuować, zaś seria quizpotów jest kasowana, bowiem nie można w nich ich zdobyć.

Pytania pomieszane (wersja 1 — Mieszacz/Literaki). #

W pytaniach tych należy poukładać literki tak, aby utworzyły poprawną odpowiedź. Przykład:

<@QuizPL> === Pytanie 3108 * Kategoria Imiona * Autor eggrodd ===
<@QuizPL>  Imie: R F D E R K Y Y 
<@QuizPL> Podpowiedz: ........

W tym przykładzie odpowiedzią będzie imię „Fryderyk” (dla ułatwienia poszczególne wyrazy hasła są mieszane osobno, ale nie są zaznaczone granice słów, litery są rozdzielane spacjami).

Dla ułatwienia każde użycie polecenia !przyp ponownie przemiesza rozsypankę liter.

Pytania pomieszane (wersja 2 — Pomieszany). #

Druga wersja pytań pomieszanych wymaga rozszyfrowania treści pytania i dopiero wówczas udzielenia na nie odpowiedzi. Przykładowe pytanie:

<@QuizPL> === Pytanie 46547 * Kategoria Zawody * Autor eggrodd ===
<@QuizPL>  Rozszyfruj i odpowiedz: zryp esnkiro 
<@QuizPL> Podpowiedz: .... .......

Tutaj ukryte pytanie brzmi „przy krosnie”, a odpowiedzią na całe pytanie będzie „tkacz”. Poszczególne wyrazy są mieszane osobno i oddzielane są spacjami, dla przejrzystości niektóre znaki interpunkcyjne są zakotwiczone — są w tym samym miejscu, co w oryginalnym pytaniu.

Dla ułatwienia każde użycie polecenia !przyp ponownie przemiesza rozsypankę liter.

Pytania szybkie. #

Pytania tego typu wymagają udzielenia błyskawicznej odpowiedzi. Są to pytania łatwe, mające krótką treść pytania i krótką odpowiedź. Przykład:

<@QuizPL> === Pytanie 11930 * Kategoria Matematyka * Autor wilk ===
<@QuizPL>  Ile wynosi 7*4? (szybko!) 

Pytania takie wyróżnione są zawsze dodatkowym napisem „szybko!”, a czas na odpowiedź jest krótki — 10 sekund. Za szybkie myślenie poprawna odpowiedź nagradzana jest dwoma punktami.

W pytaniach tego rodzaju nie ma podpowiedzi ani automatycznych, ani polecenie !podp nie działa.

Pytania z linkiem, multimedialne (obrazkowe i dźwiękowe). #

IRC nie pozwala na osadzanie treści multimedialnych w rozmowie, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, by podawać do takowych odnośnik.

Istnieją dwa rodzaje takich pytań: obrazkowe (link do obejrzenia zdjęcia — test) oraz dźwiękowe (link do odsłuchania fragmentu utworu — test) i realizowane są za pomocą pytań klasycznych, milionerowych oraz familiadowych poprzez zamieszczenie w ich treści odnośnika, który należy kliknąć i obejrzeć lub wysłuchać dodatkowy materiał, a następnie udzielić adekwatnej odpowiedzi.

Skorowidz punktacji. #

Punkty za pytania:

  • klasyczne, milionerowe, familiadowe, mieszacz, pomieszane: 1 punkt za odpowiedź
  • szybkie: 2 punkty za odpowiedź
  • zła odpowiedź w milionerowym: -1 punkt za odpowiedź

  • pierwsza odpowiedź w milionerowym przed połową czasu: +1 punkt
  • co 7. odpowiedź w serii odpowiedzi: +1 punkt
  • quizpot: +1 punkt

  • przerwanie własnego szału - zła odpowiedź w milionerowym: -1 punkt
  • przerwanie własnego szału - uczestniczenie w pomijaniu i pytanie pominięto: -1 punkt
  • przerwanie własnego szału - polecenie !stop lub !gra: -1 punkt
  • zablokowanie pytania i brak czyjejkolwiek odpowiedzi: -1 punkt


  • najlepsze punkty za pytanie klasyczne, familiadowe, mieszacz, pomieszane: 3 punkty (dobra odpowiedź + quizpot + w kolekcji co 7 odpowiedzi)
  • najgorsza strata za pytanie klasyczne, familiadowe, mieszacz, pomieszane: -1 punkt (pominięcie w szale lub zablokowanie i brak odpowiedzi)
  • najlepsze punkty za pytanie szybkie: 4 punkty (dobra odpowiedź + quizpot + w kolekcji co 7 odpowiedzi)
  • najgorsza strata za pytanie szybkie: -1 punkt (pominięcie w szale lub zablokowanie i brak odpowiedzi)
  • najlepsze punkty za pytanie milionerowe: 3 punkty (dobra odpowiedź + pierwsza odpowiedź + w kolekcji co 7 odpowiedzi)
  • najgorsza strata za pytanie milionerowe: -2 punkty (zła odpowiedź podczas własnego szału)
Avatar użytkownika
wilk (autor wątku)
Operator
Ascendant
 
Posty: 1807
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna
Pytań w bazie: 13859
Lubię quizy: klasyczne (np. Dizzy)

Powrót do Quizbot

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Common Crawl i 1 gość