Instrukcje dla puszczających premiery quizowe

Miejsce do składania propozycji na tematy quizów, sprawdzenia dotychczasowych ogólnych wyników graczy, a także lista premier, które już się odbyły – według ich autorów oraz dat. Znajdziesz tu również poradnik jak przygotować własną premierę quizową oraz jak ją zaprezentować.

Premiery: 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017

Instrukcje dla puszczających premiery quizowe

Postprzez wilk » 8 maja 2008, 01:38

Obrazek


Jeśli zdecydowałeś/aś się puścić samodzielnie quiz (przeczytałeś/aś poradnik układania pytań, prawda? :roll:), to uczynisz to za pomocą adekwatnego skryptu. Skrypty pracują w programach mIRC oraz irssi. W każdej paczce ze skryptem znajdziesz przykładowy zestaw pytań jako wzór oraz podstawową instrukcję obsługi. (rozwiń wybrany rodzaj skryptu)

  • Skrypty dla mIRCa.

    Umieść odpowiedni skrypt w katalogu danych użytkownika swojego mIRCa (zależnie od wersji systemu operacyjnego jest to „C:\Documents and Settings\...\Dane aplikacji\mIRC\” lub „C:\Users\...\AppData\Roaming\mIRC\”) lub w katalogu aplikacji („C:\Program Files\mIRC\”) wraz z plikiem z pytaniami oraz zaznajom się z jego obsługą:

    • Dizzy (v4.0, autor: Dizzy) [pobierz skryptzalecana wersja]
      Dizzy „Pro” (v1.0, autor: Dizzy, rozbudowa: Ptysiek) [pobierz skrypt]

      Uwagi: Wersja „Pro” jest identyczna z 4.0, ale posiada „antygoogler” chroniący pytania, lecz z uwagi na złą implementację powoduje on problemy z dłuższymi pytaniami.

      • Wgranie skryptu:
        • Dizzy: /load -a dizquiz.ini
        • Dizzy „Pro”: /load -a dizquizpro.ini
      • Przeprowadzenie rozgrywki:

        1. Polecenie /autoquiz #QuizPL pytania.txt wczyta pytania z pliku i uruchomi quiz na kanale. Podczas gry quiz wyświetla pod każdym pytaniem poprawne odpowiedzi jako przypomnienie (są widoczne wyłącznie dla Ciebie).

          W przypadku gdyby wystąpił jakiś błąd w pliku z pytaniami i quiz utknął wpisz dwukrotnie /pauza (spowoduje to pominięcie wadliwego pytania).

          Aby uniknąć laga możesz zwiększyć opóźnienie między pytaniami do np. 10 sekund (domyślnie jest to 7 sekund) poleceniem: /delay 10

        2. Gdy quiz dobiegnie końca, wyświetl punktację graczy poleceniem /stat 10 — upewnij się, że wyświetlona została pełna lista wyników. Gdy podejrzewasz, że grało więcej graczy, a wyświetlona dziesiątka jest pełna, wpisz jeszcze raz powyższe polecenie z większym parametrem np. 15.

        3. Na koniec quiz wyłączysz poleceniem /qoff — nie zapomnij o tym, bowiem puszczając kolejny quiz punkty mogą się zsumować.
      • Więcej poleceń wraz z ich opisem otrzymasz po wpisaniu: /kom

      • Usunięcie skryptu z mIRCa:
        • Dizzy: /unload -a dizquiz.ini
        • Dizzy „Pro”: /unload -a dizquizpro.ini
      • Polecenia kanałowe dla graczy: !przyp, !podp, !ile, !ile nick, !stat


    • Mieszacz (autor: snajperx, rozbudowa: wilk) [pobierz skrypt]
      Mieszacz (autor: snajperx, rozbudowa: oyey, wilk) [pobierz skryptzalecana wersja]

      Uwagi: Skrypt w wersji oyeya punktuje także drugą najszybszą osobę, jeśli odpowie w ciągu 1 sekundy po pierwszej osobie.

      • Wgranie skryptu: /load -rs mieszacz.als

      • Przeprowadzenie rozgrywki:

        1. Możesz zmienić tryb mieszania haseł poleceniem /mktryb — przełącza ono między mieszaniem wszystkich liter odpowiedzi razem a mieszaniem osobno po wyrazach. Zalecane jest używanie trybu mieszania po wyrazach i jest on domyślnie włączony.

        2. Polecenie /autom #QuizPL pytania.txt wczyta pytania z pliku i uruchomi quiz na kanale.

          Aby uniknąć laga możesz zwiększyć opóźnienie między pytaniami do np. 10 sekund (domyślnie jest to 7 sekund) poleceniem: /del 10

        3. Gdy quiz dobiegnie końca, wyświetl punktację graczy poleceniem /statt 10 — upewnij się, że wyświetlona została pełna lista wyników. Gdy podejrzewasz, że grało więcej graczy, a wyświetlona dziesiątka jest pełna, wpisz jeszcze raz powyższe polecenie z większym parametrem np. 15.

        4. Na koniec quiz wyłączysz poleceniem /mkoff — nie zapomnij o tym, bowiem puszczając kolejny quiz punkty mogą się zsumować.
      • Usunięcie skryptu z mIRCa: /unload -rs mieszacz.als

      • Polecenia kanałowe dla graczy: !podp, !przyp, !punkty


    • Familiada (v0.67, autor: snajperx, rozbudowa: wilk) [pobierz skryptzalecana wersja]
      Familiada (v0.72, autor: snajperx, pomoc: Andrrew, zapożyczenia od: wilk) [pobierz skrypt]

      Uwagi: Wartość punktowa odpowiedzi zależy od jej pozycji w pliku (od najwyższej do najniższej). W wersji 0.6 na każde pytanie może być maksymalnie 10 odpowiedzi, a punktacja zawsze zaczyna się od 50 dla pierwszej odpowiedzi (lewa), zaś każda kolejna jest za 5 punktów mniej, aż do 5 punktów (przy 10 odpowiedziach). W wersji 0.7 może być dowolna liczba odpowiedzi i sposób punktowania jest odmienny: pierwsza (lewa) odpowiedź jest zawsze za 50 punktów, ostatnia (prawa) zawsze za 5 punktów, odpowiedzi środkowe punktowane są proporcjonalnie do ich ilości; ta wersja nie posiada jednak nowszych usprawnień dodanych do starszej wersji.

      • Wgranie skryptu: /load -rs familiada.als

      • Przeprowadzenie rozgrywki:

        1. Uruchom skrypt poleceniem /fon #QuizPL i daj graczom czas na wybór drużyny, w której chcą grać (polecenia kanałowe !join 1 i !join 2).

        2. Rozpocznij quiz poleceniem /fauto — po jego wpisaniu otworzy się okienko wyboru pliku z pytaniami do wczytania.

          Aby uniknąć laga możesz zwiększyć opóźnienie między pytaniami do np. 20 sekund (domyślnie jest to 15 sekund) poleceniem: /fauto 20 (pierwsze wywołanie wczyta plik z pytaniami i uruchomi quiz).

          W razie potrzeby możesz skrócić czas trwania rundy do np. 90 sekund (domyślnie jest to 120 sekund) poleceniem: /fczas 90

        3. Jeśli gracze mają problem z pytaniem, to możesz za pomocą polecenia /fpodp odsłonić po literce z każdej nieodgadniętej odpowiedzi.

        4. Gdy quiz dobiegnie końca, wyświetl punktację drużynową oraz indywidualną: /fwynik

        5. Na koniec quiz wyłączysz poleceniem /foff — nie zapomnij o tym, bowiem puszczając kolejny quiz punkty mogą się zsumować.
      • Więcej poleceń wraz z ich opisem otrzymasz po wpisaniu: /fkom

      • Usunięcie skryptu z mIRCa: /unload -rs familiada.als

      • Polecenia kanałowe dla graczy: !join 1, !join 2, !part, !team nazwa drużyny, !pkt, !przyp


    • Milionerzy (v1.52, autor: Dizzy, rozbudowa: wilk) [pobierz skrypt]
      Milionerzy (v3.2, autor: KrzS, rozbudowa: wilk) [pobierz skryptzalecana wersja]

      Uwagi: Skrypt KrzSia bazuje na działaniu wersji podstawowej, lecz jest znacznie przebudowany i rozwinięty. Odpowiedzi udzielamy prywatnie prowadzącemu zabawę (wersja 1.51/3.01 jest dostępna jako ostatnia, w której można odpowiadać także na kanale, lecz nie oferuje nowszych funkcji). Błędna odpowiedź może zabierać lub zerować punkty. Skrypt w wersji KrzSia bazuje na wersji 1.5x i przyznaje dodatkowe punkty/kary dla dwójki najszybszych graczy, dodatkowy punkt za odpowiedź (niezależnie od jej poprawności), bonus za indywidualne odpowiedzi oraz mnożnik punktów za serię poprawnych odpowiedzi. Wersja 1.52 nie umożliwia wyboru literek przypisanych do odpowiedzi.

      • Wgranie skryptu: /load -a milioner.ini

      • Przeprowadzenie rozgrywki:

        1. Polecenie /mon #QuizPL uruchomi skrypt na kanale.

        2. W razie potrzeby możesz zmienić tryb rozgrywki:

            • W przypadku skryptu KrzSia dostępne są tryby:
              /mtryb normal — zwykłe punktowanie (domyślny tryb skryptu),
              /mtryb punkt — gracze otrzymują dodatkowy punkt za każdą (także błędną) odpowiedź — jest to zalecany tryb premier.

            • W przypadku starszego skryptu dostępne tryby to:
              /mtryb odejmuj — błędna odpowiedź to -1 punkt (domyślny tryb skryptu),
              /mtryb kasuj — błędna odpowiedź zeruje punkty (niezalecany tryb),
              /mtryb normal — błędna odpowiedź nie zmienia wyniku.
          • Domyślnie skrypt przyjmuje wyłącznie odpowiedzi graczy wysyłane prywatnie do prowadzącego. Jeśli chcesz, aby zaliczane były także publiczne odpowiedzi, to wpisz polecenie /mtryb pub. Wpisanie /mtryb priv ponownie je zablokuje. W przypadku oryginalnego skryptu funkcję tą realizuje polecenie /mpub.

          • Domyślnie skrypt przypisuje do poszczególnych odpowiedzi litery A/B/C/D. Jeśli chcesz, aby zamiast nich przypisywane były cyfry 1/2/3/4, to wpisz polecenie /mtryb 1234. Wpisanie /mtryb abcd przywróci pierwotne litery. Można tu podać dowolne cztery różne od siebie znaki — inna sugerowana kombinacja, to Q/W/A/S, której układ pasuje wizualnie do wyświetlanych odpowiedzi lub Q/P/A/L, która daje także dodatkową przestrzeń, by nie pomylić klawiszy. Funkcja ta dostępna jest tylko w nowszym skrypcie.
        3. Rozpocznij quiz i wczytaj pytania z pliku wydając polecenie: /mplik pytania.txt

          Bieżące pytanie możesz pominąć wpisując dwukrotnie /mpauza (nie rozwiąże to jednak problemu ze zgubioną odpowiedzią).

          W razie potrzeby możesz skrócić czas trwania rundy do np. 15 sekund (domyślnie jest to 20 sekund dla skryptu KrzSia lub 30 sekund dla skryptu starszego) poleceniem: /mczas 15

          W razie potrzeby możesz zmienić opóźnienie między pytaniami na np. 15 sekund (domyślnie jest to 20 sekund w przypadku skryptu KrzSia lub 10 sekund dla skryptu starszego) poleceniem: /mdelay 15

          • Gdy quiz dobiegnie końca, wyświetl punktację graczy poleceniem /mstat (skrypt KrzSia), które wyświetli wszystkich grających.

          • W przypadku skryptu oryginalnego użyj polecenia /mstat 10, ale upewnij się, że wyświetlona została pełna lista wyników. Gdy podejrzewasz, że grało więcej graczy, a wyświetlona dziesiątka jest pełna, wpisz jeszcze raz powyższe polecenie z większym parametrem np. 15.
        4. Na koniec quiz wyłączysz poleceniem /moff — nie zapomnij o tym, bowiem puszczając kolejny quiz punkty mogą się zsumować.
      • Więcej poleceń wraz z ich opisem otrzymasz po wpisaniu: /mkom

      • Usunięcie skryptu z mIRCa: /unload -a milioner.ini

        • Polecenia kanałowe dla graczy (skrypt KrzSia): !ile, !zasady

        • Polecenia kanałowe dla graczy (skrypt klasyczny): !ile, !stat


    • AntyGoogler (autor: oyey, zmiany: wilk) [pobierz skrypt]

      Uwagi: Skrypt przydziela punkty w zależności od numeru aktualnej automatycznej podpowiedzi; punktuje także drugą najszybszą osobę, jeśli odpowie w ciągu 1 sekundy po pierwszej osobie; automatyczna podpowiedź pokazuje się po 8 i po 14 sekundach, a czas na odgadniecie pytania, to 20 sekund.

      • Wgranie skryptu: /load -rs oquiz.als

      • Przeprowadzenie rozgrywki:

        1. Polecenie /start #QuizPL uruchomi skrypt na kanale. Po wpisaniu tego polecenia otworzy się okienko wyboru pliku z pytaniami do wczytania.

          Aby uniknąć laga możesz zwiększyć opóźnienie między pytaniami do np. 7 sekund (domyślnie jest to 5 sekund) poleceniem: /delay 7

        2. Gdy quiz dobiegnie końca, wyświetl punktację graczy: /rank
          Quiz udostępnia także dodatkowe rankingi, które możesz wyświetlić — ranking antygooglowy /ranking oraz ranking czasów odpowiadania /czas

        3. Na koniec quiz wyłączysz poleceniem /koniec — nie zapomnij o tym, bowiem puszczając kolejny quiz punkty mogą się zsumować.
      • Usunięcie skryptu z mIRCa: /unload -rs oquiz.als

      • Polecenia kanałowe dla graczy: !stat


    • Koło Fortuny (v1.0, autor: snajperx, tuning punktów: wilk) [pobierz skrypt]

      Uwagi: Mimo iż w danej rundzie litery podają tylko ci, co się do niej zgłosili, to hasło zgadywać może każdy; losowanie stawki wprowadza element losowy do punktacji i może też wyzerować punkty. Stawki punktowe zostały stuningowane, gdyż w oryginalnym skrypcie były nieracjonalnie wysokie.

      • Wgranie skryptu: /load -rs kf.als

      • Przeprowadzenie rozgrywki:

        1. Polecenie /kfon #QuizPL uruchomi skrypt na kanale. Po wpisaniu tego polecenia otworzy się okienko wyboru Twojej roli jako prowadzącego (nie ma to żadnego wpływu na quiz).

        2. Z uwagi na brak trybu autoquizu kolejne hasła wraz z kategoriami musisz wprowadzać poleceniem /haslo — po jego podaniu gracze będą mogli zgłaszać swój udział w danej rundzie (polecenie kanałowe !join).

          W przypadku, gdyby okazało się, że na kanale jest za mało osób chętnych do wzięcia udziału w quizie możesz użyć polecenia /pomin aby zakończyć etap przyjmowania zgłoszeń do hasła i rozpocząć zgadywanie.

          W przypadku, gdyby któryś z graczy mimo zgłoszenia swojego udziału w danej rundzie przestał grać możesz pominąć jego kolejkę poleceniem /pomin — gra przejdzie wówczas do kolejnej osoby.

        3. Gdy quiz dobiegnie końca, wyświetl punktację graczy: /kfstat

        4. Na koniec quiz wyłączysz poleceniem /kfoff — nie zapomnij o tym, bowiem puszczając kolejny quiz punkty mogą się zsumować.
      • Więcej poleceń wraz z ich opisem otrzymasz po wpisaniu: /kfkom

      • Usunięcie skryptu z mIRCa: /unload -rs kf.als

      • Polecenia kanałowe dla graczy: !join, !krece

  • Skrypty dla irssi.

    Umieść odpowiedni skrypt w katalogu skryptów swojego irssi („~/.irssi/scripts”) wraz z plikiem z pytaniami oraz zaznajom się z jego obsługą:

    • iQuiz (v170318, autor: wilk) [pobierz skrypt]

      Uwagi: Skrypt udostępnia pięć rodzajów quizów: Dizzy, Mieszacz, Pomieszany, Familiada drużynowa i Familiada bez drużyn (dla wszystkich). Zmiany można dokonać poleceniem /qtype. Tolerowane są niektóre pomyłki w formacie quizu (pty/opd, błędna numeracja, puste linie). Ograniczeniem jest brak obsługi identycznych haseł w Familiadzie.

      • Wgranie skryptu: /script load quiz.pl

      • Przeprowadzenie rozgrywki:

        1. Skrypt domyślnie uruchamia quizy typu Dizzy lub poprzednio puszczany rodzaj quizu. Polecenie /qon #QuizPL pytania.txt wczyta pytania z pliku i uruchomi quiz na kanale (nazwę kanału możesz pominąć, jeśli jest otwarty).

          Jeśli chcemy wybrać inny rodzaj quizu, to należy podać jako trzeci parametr jego nazwę (od tej pory możesz puszczać kolejne quizy tego samego typu używając skróconego polecenia podanego wcześniej):

          /qon #QuizPL pytania.txt Dizzy — quiz typu Dizzy
          /qon #QuizPL pytania.txt Mieszacz — quiz typu Mieszacz
          /qon #QuizPL pytania.txt Pomieszany — quiz typu Pomieszany
          /qon #QuizPL pytania.txt Familiada — quiz typu Familiada
          /qon #QuizPL pytania.txt Multi — quiz typu Multi (Familiada bez drużyn)

          W przypadku Familiady drużynowej jest możliwość podania liczby drużyn jako kolejny parametr po nazwie quizu (od 2 do 5 drużyn, domyślnie są to 2 drużyny) np.:

          /qon #QuizPL pytania.txt Familiada 3 — quiz typu Familiada z trzema drużynami

        2. Jeśli wybrano quiz typu Familiada (drużynowa), to gracze mają teraz czas na wchodzenie do drużyn (polecenia kanałowe: !join 1, !join 2 itd.).

          • Aby wyświetlić graczom listę drużyn użyj polecenia: /qstats
          • Aby uruchomić Familiadę użyj ponownie polecenia: /qon
        3. Gdy quiz dobiegnie końca, wyświetl punktację graczy poleceniem: /qstats

        4. Na koniec quiz wyłączysz poleceniem: /qoff
      • Więcej poleceń wraz z ich opisem otrzymasz po wpisaniu: /quiz lub /help quiz

      • Usunięcie skryptu z irssi: /script unload quiz

        • Polecenia kanałowe dla graczy: !przyp, !podp, !ile, !ile nick

        • Polecenia kanałowe dla graczy (Familiada): !przyp, !ile, !ile nick, !join 1, !join 2 itd.

        • Polecenia kanałowe dla graczy (Multi): !przyp, !ile, !ile nick
      • Pełny poradnik i instrukcja obsługi skryptu: poradnik.


    • Milionerzy (v1.20, autor: rud0lf) [pobierz skrypt]

      Uwagi: Skrypt bazuje na skrypcie Milionerzy w wersji 3.04 dla mIRCa. Działanie i obsługa skryptu jest niemal identyczna jak jego mIRCowego odpowiednika, aczkolwiek nie obsługuje on pustych odpowiedzi.

      • Wgranie skryptu: /script load milionerzy.pl

      • Przeprowadzenie rozgrywki:

        1. Polecenie /mon #QuizPL uruchomi skrypt na kanale.

        2. W razie potrzeby możesz zmienić tryb rozgrywki:
          /mtryb normal — zwykłe punktowanie (domyślny tryb skryptu),
          /mtryb punkt — gracze otrzymują dodatkowy punkt za każdą (także błędną) odpowiedź — jest to zalecany tryb premier.

        3. Domyślnie skrypt przyjmuje wyłącznie odpowiedzi graczy wysyłane prywatnie do prowadzącego. Jeśli chcesz, aby zaliczane były także publiczne odpowiedzi, to wpisz polecenie /mtryb pub. Wpisanie /mtryb priv ponownie je zablokuje.

        4. Domyślnie skrypt przypisuje do odpowiedzi litery A/B/C/D. Jeśli chcesz, aby zamiast nich przypisywane były cyfry 1/2/3/4, to wpisz polecenie /mtryb 1234. Wpisanie /mtryb abcd przywróci pierwotne litery. Można tu podać dowolne cztery różne od siebie znaki — inna sugerowana kombinacja, to Q/W/A/S, której układ pasuje wizualnie do wyświetlanych odpowiedzi lub Q/P/A/L, która daje także dodatkową przestrzeń, by nie pomylić klawiszy.

        5. Rozpocznij quiz i wczytaj pytania z pliku wydając polecenie: /mplik pytania.txt

          Bieżące pytanie możesz pominąć wpisując dwukrotnie /mpauza (nie rozwiąże to jednak problemu ze zgubioną odpowiedzią).

          W razie potrzeby możesz skrócić czas trwania rundy do np. 15 sekund (domyślnie jest to 20 sekund) poleceniem: /mczas 15

          W razie potrzeby możesz zmienić opóźnienie między pytaniami na np. 15 sekund (domyślnie jest to 20 sekund) poleceniem: /minterwal 15

        6. Gdy quiz dobiegnie końca, wyświetl punktację graczy: /mstat

        7. Na koniec quiz wyłączysz poleceniem /moff — nie zapomnij o tym, bowiem puszczając kolejny quiz punkty mogą się zsumować.
      • Więcej poleceń wraz z ich opisem otrzymasz po wpisaniu: /mkom

      • Usunięcie skryptu z irssi: /script unload milionerzy

      • Polecenia kanałowe dla graczy: !ile, !zasady

Zachęcamy do samodzielnego puszczania quizów! :-)
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1600
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Powrót do Premiery quizowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron