Kompendium wiedzy o quizach

Wszystko co chcielibyście wiedzieć o kanale, poznać historię jego powstawania, dowiedzieć się kto nim administruje i jaki jest regulamin, zobaczyć osiągnięcia naszych najlepszych graczy oraz sprawdzić globalny ranking Q-punktów, bądź poczytać kompendium wiedzy o quizach IRC-owych.

Polecenia: IRC, quizbot, statbot, funbot

Kompendium wiedzy o quizach

Postprzez wilk » 1 września 2015, 17:32

Obrazek


W tym miejscu prowadzona jest baza wiedzy, rozbudowane kompendium informacji o rozrywce quizowej oraz quizbotowej na IRC-u, skryptach quizowych i historii ich powstawania, a także różnych zagadnieniach związanych z samym IRC-em i zabawą na nim. Jest to jedyny tak precyzyjnie opisujący wszelkie zagadnienia zbiór.

Kolejne hasła pojawiają się w miarę możliwości twórczych i mojego czasu, zaś starsze również są rozwijane i aktualizowane (poza publikacjami na profilach społecznościowych, które pozostaną w pierwotnej postaci). Jeżeli jakiś wpis nie jest w którymś miejscu zbyt szczegółowy oznacza to, że w planach jest dokładniejsze opracowanie tego zagadnienia. Posty mają dla ułatwienia wzajemne odnośniki, a także zawierają odsyłacze do zewnętrznych materiałów poszerzających te zagadnienia.

Jeśli macie pomysły na to, jaki temat podjąć w kolejnych wpisach, to piszcie śmiało do mnie na forumowe PW, na IRC-u (wilk @ IRCnet) lub na nasz kanałowy adres email Obrazek. Piszcie także, jeśli zauważone zostaną ewentualne błędy czy nieścisłości, posiadacie dodatkowe materiały lub też sami chcecie przygotować swój autorski artykuł.

Wszelkie wpisy w tym kompendium są autorstwa wilka lub oznaczonych osób i są chronione zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kopiowanie, modyfikowanie i rozpowszechnianie ich w całości lub w części bez wiedzy i zgody autora jest zabronione. Dotyczy to także ich wersji opublikowanych przez autora na naszych profilach społecznościowych, przy czym tutaj udzielona jest zgoda na rozpowszechnianie oryginalnego wpisu. Niestety niektórzy nie potrafią uszanować czyjejś pracy… Niemniej jeśli chcesz je wykorzystać u siebie, to po prostu napisz do nas.



Lista artykułów w kompendium:

Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: quizbot

Postprzez wilk » 1 września 2015, 19:19

Quizbot

Bot quizowy, nazywany zazwyczaj quizbotem, jest specjalną aplikacją lub rodzajem skryptu quizowego, który po uruchomieniu łączy się z wybraną siecią IRC i wchodzi na określony kanał quizowy (pokój). Jego zadaniem jest zapewnianie rozrywki przebywającym na kanale osobom, jednocześnie oferując też walory edukacyjne.

Quizboty korzystają z przygotowanej wcześniej bazy pytań, dzięki czemu są dostępne dla graczy w dowolnej chwili — zwykle przez całą dobę, samodzielnie zadając pytania w sposób losowy lub z wybranej przy uruchomieniu dziedziny wiedzy. Udzielając poprawnych odpowiedzi gracze zdobywają punkty tworzące ranking najlepszych zawodników, poprzez co mogą ze sobą rywalizować o miejsce na podium. Czasem prowadzone są także dodatkowe statystyki np. szybkości odpowiedzi. Zazwyczaj rankingi resetowane (zerowane) są co miesiąc, lecz w zależności od quizbota bywają gromadzone też wyniki globalne. Bazy pytań powstają dzięki długotrwałej pracy autorów pytań, przede wszystkim pochodzą jednak z premier quizowych zaprezentowanych na kanale. W niektórych przypadkach sam quizbot może zostać wykorzystany do przeprowadzania premier quizowych.

Najczęściej spotykanym (choć wcale nie pierwszym) quizbotem jest skrypt TCL — Trivia, przeznaczony dla popularnego bota IRC-owego jakim jest Eggdrop. Podstawowa wersja skryptu została napisana przez Graeme Donaldsona (znanego jako DarkMist` tudzież Souperman) w 2001 roku, a finalną wersją jest 1.3.4. Wraz z upływem czasu inne osoby podejmowały się jego rozbudowy oraz tworzono zupełnie nowe skrypty. Do rodziny botów quizowych należą również m.in. Wordgame(autor: Murf), MoxQuizz (Moxon), Trivia 2000 (Ian-Highlander), Acro (Souperman), KAOS (Marky), Trivia Plus (Hairy_Scary), BogusTrivia (SpiKe^^), Kathbot (Katharsis). Odnaleźć można również quizboty napisane dla programów do chatowania mIRC i irssi.

Do botów quizowych należy także Quizbot kanału #QuizPL (IRCnet). Pierwotnie bazujący na Trivii, później przepisany i mocno rozbudowany przez wilka (#QuizPL @ IRCnet). Oferuje on szereg nowych rozwiązań quizowych, jak np. nowe rodzaje statystyk (czas i szybkość odpowiedzi, quizpoty, rekordy), ochronę pytań przed googlowaniem (tzw. antygoogler) oraz powtarzaniem się, nowe rodzaje pytań (m.in. mieszacze, pomieszane, pytania z wyborem tzw. milionerowe, pytania z wieloma odpowiedziami tzw. familiadowe, pytania szybkie) i inne unikatowe dodatki. Niektóre pomysły, jak np. antygoogler, znalazły się później w skryptach quizowych takich jak „Dizzy”, „Milionerzy” czy „iQuiz”. Pojawili się nawet naśladowcy, którzy na bazie jego sukcesu postanowili podpatrzyć i skopiować zaobserwowane na kanale działanie i dostępne funkcje, a następnie nieuczciwie wypromować jego kosztem swój własny kanał (Andrrew, Ptysiek z #quiz @ PIRC).


Facebook, Twitter, Google+
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: quiz, skrypt quizowy, premiera

Postprzez wilk » 7 września 2015, 21:39

Quiz, skrypt quizowy, premiera quizowa

Quizy są jedną z popularnych form rozrywki intelektualnej i zabawy, w której uczestniczą przynajmniej dwie osoby: jedna zadająca pytanie i gracz (lub gracze) odgadujący odpowiedzi. Im więcej osób próbuje odgadnąć rozwiązanie, tym silniejszy duch rywalizacji. Quizy są więc rodzajem konkursu opartego o wiedzę, spostrzegawczość lub refleks. Samo pochodzenie słowa „quiz”, w znaczeniu zadawania pytań, sięga roku 1843, gdy po raz pierwszy odnotowano jego użycie w przykładowej frazie w oksfordzkim słowniku języka angielskiego. Natomiast pierwsze użycie w znaczeniu test pojawiło się prawdopodobnie ok. 1867 roku w USA.

Tekstowy, interaktywny i dynamiczny charakter IRC-a sprzyjał przeprowadzaniu quizów, w których może brać udział jednocześnie większe grono ludzi, już od początków jego istnienia. Najpierw były to zwykłe pytania wymyślane na poczekaniu i zadawane na kanałach, wkrótce jednak osoby znające się na programowaniu zaczęły pisać specjalne skrypty quizowe ułatwiające prowadzenie rozgrywki i umożliwiające nagradzanie graczy punktami, a finalnie zaprezentowanie rankingu zwycięzców. Z uwagi na swoją popularność i sprzyjający temu język skryptowy praktycznie wszystkie skrypty quizowe powstawały dla programu mIRC. Później skrypty zyskały tzw. tryb „autoquizu”, czyli możliwość zadawania pytań z przygotowanego wcześniej pliku z zestawem pytań, dzięki czemu stały się mniej chaotyczne.

Do rodziny skryptów quizowych należy jeden z najstarszych skryptów — „RedHead” (powstał w 1999 roku), jego powszechnie znany polski odpowiednik — „Dizzy” oraz liczne ich przeróbki (głównie polegające na wstawieniu nazwy własnego kanału lub zmianie kolorów) i skrypty na nich wzorowane np. „Kapibara”. Obok nich są także „Mieszacz”, „AntyGoogler” czy „iQuiz”. Powstało również wiele skryptów wyłącznie rozrywkowych oraz skrypty mogące oferować zabawę w dowolnej chwili — tzw. quizboty. Czasem autorzy skryptów inspirowali się teleturniejami telewizyjnymi, dzięki którym zaistnieli m.in. „Milionerzy”, „Familiada” i „Koło Fortuny”, wprowadzając urozmaicenie w grach. Pomimo iż tekstowa natura IRC-a nie nadaje się do prezentowania treści multimedialnych, to przygotowywano także quizy obrazkowe i dźwiękowe, zawierające odnośniki do zdjęć i fragmentów utworów zamieszczonych w internecie. Pojawiły się też skrypty przeznaczone dla irssi takie jak wspomniany „iQuiz” czy konwersja skryptu „Milionerzy”. Pograć można było także w szachy dzięki skryptowi iChess lub w czołgi — Tanks.

Quizy IRC-owe trwają przeciętnie 15-30 minut, w zależności od ich rodzaju, liczby i trudności pytań oraz aktywności graczy. Sporadycznie zdarzają się trudniejsze lub dłuższe, mogące trwać nawet godzinę. Mogą być z wiedzy ogólnej lub tematyczne. Formuła quizowa jest zwykle typowa: prezentowane jest pytanie, a następnie grający mają czas na udzielenie odpowiedzi. Za poprawne odpowiedzi przyznawane są punkty, za błędne czasem są one odejmowane. Punkty zaś tworzą ranking uczestników quizu. Premiery quizowe są podstawowym źródłem pytań zasilającym bazy quizbotów.

Wraz z upowszechnianiem się rozgrywek quizowych ludzie zaczęli zbierać się i tworzyć dedykowane kanały quizowe, zaczęto przykładać coraz większą uwagę do jakości pytań, pisać poradniki dla ich autorów, przestrzegać zasad fair play, wedle których np. niemile widziane lub naganne są zachowania typu podkradanie odpowiedzi czy googlowanie. Pojawił się w tym czasie termin „premiera quizowa” i choć geneza jego powstania nie jest jednoznaczna, to za autora uważa się gracz o nicku Andrrew. Określeniem tym nazywa się nowe zestawy pytań, które nie były dotąd nigdzie (lub przynajmniej nie na danym kanale) prezentowane — tym samym nie były znane uczestnikom, a które puszczane są w ogłoszonym wcześniej terminie, zaś wyniki zawodników zwykle wędrują na strony kanałowe zostając utrwalonymi w historycznych rankingach.


Facebook, Twitter, Google+, Tumblr, Wykop
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: kanał quizowy

Postprzez wilk » 25 września 2015, 21:22

Kanał quizowy

Kanał quizowy jest kanałem IRC-owym, który zyskał takie miano z uwagi na to, że odbywają się na nim bardziej lub mniej regularnie premiery quizowe lub zwyczajne quizy. Czasem kanał taki posiada również własnego quizbota, aby zapewnić graczom regularną rozrywkę i zatrzymać ich dłużej na kanale.

Kanały quizowe zaczęły powstawać na fali rosnącego zainteresowania quizami IRC-owymi. Często kanały mają własne strony lub fora internetowe, a osoby zarządzające kanałem prowadzą na nich rankingi najlepszych graczy, autorów pytań i quizów, a jeśli na kanale obecny jest quizbot, to także statystyki z nim związane (zwykle w miesięcznych przedziałach). Udostępniane bywają tam również poradniki i pomoce dla autorów quizów. Premiery quizowe najczęściej prezentowane są w godzinach późno popołudniowych lub wieczornych (18:00-21:00), zaś quizbot dostępny jest przez całą dobę. Czasem odbywają się także turnieje quizowe między kanałami lub nawet sieciami IRC oraz inne zabawy kanałowe dla urozmaicenia graczom czasu.

Zwykle w każdej sieci IRC można znaleźć przynajmniej jeden kanał quizowy. Najczęściej są one kanałami regionalnymi — prowadzonymi w jednym języku narodowym. Nazwy kanałów zazwyczaj oparte są o rdzeń „quiz”, do którego dodawany (czasem po kropce) jest kod kraju, np. „PL”. Do najstarszych i bardziej znanych kanałów w sieci IRCnet należą: #kwiz (założony przez Katharsisa, posiadał quizbota KathBot, później prowadzony[1] przez gefka z botem CatBot), #bitten (założony w styczniu 2001 roku, prowadzony przez m.in. hopefula, xesa, beerka, cru`, obecnie pattę i atufkę; posiada quizbota), #dolar (założony w styczniu 2001 roku i prowadzony przez Andrrewa, potem Ragmara, obecnie atufkę, tylko quizowy, obecnie nieaktywny), #QuizPL (oficjalnie założony 13.06.2005 roku przez Spankina i olka, aczkolwiek początki sięgają 12 marca, od 2006 roku prowadzony przez wilka; posiadający quizbota), #quiz24 (założony pod koniec 2005 roku, prowadzony przez gefka, posiadał quizbota, od ok. 2012 roku nieaktywny), #quizer (zarządzany przez plasta, posiadał quizbota, obecnie niedostępny), #trivia i #smokingroom (kanały anglojęzyczne, tylko quizbotowe), #quiz (kanał włoski, nieaktywny), #teleturniej (prowadzony przez snajperx, nieaktywny), #marketer (prowadzony przez fou, nieaktywny), #walka (nieaktywny), #astropl (działający w latach 2001-2003, nieaktywny). W innych sieciach znajdziemy np. #quiz (BTGigs / TGIRC), #quiz (FreePeer, nieaktywny), #quiz.pl (OGN / OnlineGamesNet), #quiz (PIRC), #quiz (QuakeNet).

[1] Termin „prowadzony” w znaczeniu głównej osoby decydującej o funkcjonowaniu kanału lub opiekującej się nim, gdyż operatorów zwykle bywało więcej.


Facebook, Twitter, Google+
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: skrypt quizowy "Dizzy"

Postprzez wilk » 26 października 2015, 19:48

Skrypt quizowy „Dizzy”

Skrypt „Dizzy” (a właściwie „AutoQuiz”) jest jednym z najpopularniejszych skryptów quizowych, a jego najpowszechniej znana i używana przez lata wersja to 4.0, ukończona ok. 16 listopada 2000 roku[1]. Został on zbudowany na bazie wcześniejszego skryptu quizowego — niemieckiego RedHead, do którego quizowicz o nicku Dizzy dodał najistotniejszą zmianę zapewniającą mu sukces, czyli tryb „autoquizu”, nadając mu też powyższą, nową nazwę. Innymi zmianami są: możliwość ignorowania psujących zabawę graczy, opcjonalne uznawanie tylko identycznych odpowiedzi, możliwość modyfikowania punktacji przez prowadzącego, pauzowanie gry, kanałowe polecenia do wyświetlania rankingu, indywidualnej punktacji zawodnika, podpowiedzi oraz przypominania pytania. Skrypt posiada zabezpieczenie przed jego modyfikowaniem, które jednak często było omijane i w ten sposób powstały liczne wersje spersonalizowane pod konkretny kanał, z odmienną kolorystyką oraz inne klony oparte na tym skrypcie. Przeznaczony jest on dla programu do chatowania mIRC.

Skrypt udostępnia dwie metody prowadzenia rozgrywek: ręczne wprowadzanie pytań, do czasu aż autorowi wyczerpią się pomysły oraz tryb „autoquizu”, który stał się podstawową formą quizowania, pozwalający na zaprezentowanie zestawu pytań z wcześniej przygotowanego pliku. Korzystając z trybu automatycznego wymagane jest staranne przygotowanie i pilnowanie formatu pliku z pytaniami (pytania i odpowiedzi zapisywane są naprzemiennie; każde pytanie poprzedza prefiks „pyt ”, a odpowiedź „odp ”). Wszelkie puste i opuszczone linie oraz błędne prefiksy (np. literówki typu „pty”/„opd”) powodują pogubienie się „autoquizu”, lecz wadliwe pytanie na szczęście da się pominąć w trakcie gry, o ile problem nie wynika z opuszczenia linii — w tym przypadku pozostaje tylko przerwanie zabawy, korekta pliku i jej wznowienie od wadliwego pytania. Przeciętny quiz zawiera ok. 50 pytań z wiedzy ogólnej lub tematycznych. Przykładowe dwa pytania zgodne z formatem:

Kod: Zaznacz cały
pyt Ile jest 2*2?
odp cztery
pyt Jak ma na imie brat Lolka?
odp Bolek

Samo działanie skryptu wygląda w ten sposób, że na kanale zostaje zadane pytanie i skrypt oczekuje na udzielenie jednej poprawnej odpowiedzi, za którą przyznaje graczowi 1 punkt. W ten sposób tworzony jest ranking uczestników (ranking typu „1234”), a kolejność zawodników, poza punktami, zależy też od pierwszeństwa zdobycia punktów (w przypadku wyników ex aequo). Ranking opiera się o konkretne połączenie z IRC-em użytkownika (ident@host), wobec czego śledzi on zmiany nicka, lecz jeśli użytkownik wyjdzie z kanału, to z powodu niedopracowania skryptu ono właśnie zostanie wyświetlone zamiast jego nicka. Ogólną wadą takiego rozwiązania jest to, że dwóch quizowiczy grających z tego samego adresu i na tej samej konfiguracji będzie liczonych na wspólne konto punktowe, pomimo różnych nicków. Skrócony ranking wyświetlany poleceniem kanałowym obejmuje trzech najlepszych graczy i działa tylko raz podczas danego pytania. W trakcie zgadywania można korzystać z polecenia wyświetlającego podpowiedź, które odsłania za każdym razem po jednej literce odpowiedzi z każdego wyrazu, począwszy od pierwszej. W podpowiedziach każdy ze znaków jest pierwotnie zastąpiony kropką, co w przypadku znaków innych niż alfanumeryczne, a tym bardziej znaku kropki, może wywołać nieporozumienia. Mankamentem skryptu jest brak ochrony przed nadmiernym lub złośliwym używaniem polecenia kanałowego wyświetlającego kolejną podpowiedź, co może prowadzić do psucia zabawy innym. Quizy tego rodzaju trwają zazwyczaj około 30 minut, lecz zależy to od liczby pytań i poziomu ich trudności, a także aktywności i wiedzy uczestników.

W sierpniu 2005 roku (publicznie zaprezentowany 28 sierpnia[2]) quizowicz Widmowy_Jack (wówczas jako Jurgen_) z kanału quizowego #QuizPL (IRCnet) zmodyfikował skrypt „Dizzy” (numer wersji pozostał bez zmian, lecz traktowany jest jako wersja 4.1) dodając do niego możliwość ustawienia trudności każdego pytania poprzez jego wartość punktową zapisaną w pliku z pytaniami, przy czym każda kolejna podpowiedź powoduje redukcję liczby punktów przyznawanych za odpowiedź oraz dodając ochronę przed nadużywaniem polecenia wyświetlającego podpowiedzi w postaci ograniczenia czasowego między kolejnymi użyciami. Niestety skrypt zawiera usterki uniemożliwiające automatyczne pobieranie liczby punktów za pytanie bezpośrednio z pliku z pytaniami (linie z nowym prefiksem „lpzp ”) i jest to możliwe tylko za pomocą odpowiedniego polecenia używanego pomiędzy kolejnymi pytaniami.

W połowie roku 2013 (ok. 4 czerwca[1]) quizowicz Ptysiek (TGIRC) zmodyfikował skrypt „Dizzy” wprowadzając tzw. antygoogler utrudniający wyszukiwanie w internecie poprawnych odpowiedzi, modyfikując obliczanie opóźnienia pomiędzy pytaniami (co okazało się błędem) oraz domyślnie blokując, czasem nadmiernie stosowane przez graczy, polecenia kanałowe wyświetlające podpowiedzi i ranking, z możliwością ich odblokowania. Treść tekstu pomocy wbudowaną w skrypt w niewielkim stopniu przeredagował Andrrew. Niestety z uwagi na nieprzemyślaną implementację antygooglera powoduje on problemy z dłuższymi pytaniami związane z wadliwym łamaniem treści pytania na ekranie. Skrypt z nieznanego powodu, mimo znikomych zmian, został opublikowany pod zmienioną nazwą i przerwaną kontynuacją numeracji wersji jako „Dizzy Pro 1.0”.

Uwaga: Wszystkie skrypty z rodziny „Dizzy” w trybie „autoquizu” wykorzystują niebezpieczny sposób odczytu pliku z pytaniami. Otóż plik ten traktują nie jako listę pytań, a zestaw poleceń wykonywanych przez program mIRC osoby puszczającej quiz (każde „pyt”/„odp”, to tak naprawdę komenda). Prezentując plik z pytaniami pochodzący od obcej osoby należy zawsze upewnić się, że nie zawiera niczego podejrzanego, co mogłoby zostać uruchomione na komputerze prowadzącego.

Do pobrania:
Dizzy v4.0
Dizzy „Pro” v1.0

[1] Data oparta o znacznik czasowy pliku.
[2] Pierwsza premiera quizowa.



Facebook, Twitter, Google+
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: skrypt quizowy "Milionerzy"

Postprzez wilk » 12 stycznia 2016, 21:02

Skrypt quizowy „Milionerzy”

Skrypt quizowy „Milionerzy” (a właściwie „Milionerowy Quiz”) jest jednym z kilku skryptów zainspirowanych telewizyjnymi teleturniejami, któremu zawdzięcza też swoją nazwę. Został on napisany przez quizowicza o nicku Dizzy. Wersja 1.0 skryptu powstała ok. 31 stycznia 2001 roku[1], a ok. 9 kwietnia 2001 roku[1] pojawiła się wersja 1.5 posiadająca możliwość wyboru sposobu punktowania. Przeznaczony jest on dla programu do chatowania mIRC.

Skrypt pozwala na dwa rodzaje rozgrywki: ręczne wprowadzanie pytań przez prowadzącego oraz popularny tryb „autoquizu”, umożliwiający skorzystanie ze wcześniej przygotowanego pliku z zestawem pytań. Używając trybu automatycznego należy pamiętać o przestrzeganiu poprawnego formatu pliku (pytania i odpowiedzi zapisywane są naprzemiennie w blokach po 5 linii tekstu: najpierw pytanie, potem poprawna odpowiedź, a następnie trzy błędne). Opuszczenie którejś z błędnych odpowiedzi doprowadzi do pogubienia się skryptu i konieczne będzie przerwanie zabawy, korekta pliku i jej wznowienie od wadliwego pytania. Możliwe jest za to tworzenie pustych odpowiedzi. Przeciętny quiz zawiera ok. 30-40 pytań z wiedzy ogólnej lub tematycznych. Przykładowe dwa pytania zgodne z formatem:

Kod: Zaznacz cały
Jakiego pierwiastka jest najwiecej w atmosferze ziemskiej?
azotu
tlenu
fosforu
chloru
Skad pochodzi Conan Barbarzynca?
z Cimmerii
z Rivii
z Oz
z Mordoru

Rozgrywka oparta o ten skrypt wygląda niemal identycznie jak w teleturnieju o tej samej nazwie. Graczom prezentowane jest pytanie wraz z czterema odpowiedziami, z których tylko jedna jest poprawna. Następnie grający mają z góry ustalony czas na udzielanie odpowiedzi poprzez podanie literki przyporządkowanej do wybranego hasła (A/B/C/D). Niezależnie od ilości wyborów każdemu zawodnikowi zaliczana jest tylko pierwsza odpowiedź, nawet jeśli później zmieni zdanie i wybierze inną. Na 10 sekund przed końcem czasu wyświetlane jest powiadomienie, a po jego upłynięciu wszyscy gracze, którzy udzielili poprawnej odpowiedzi otrzymują po 1 punkcie, zaś w przypadku złych odpowiedzi decyduje wybrany tryb gry. Skrypt udostępnia bowiem trzy reakcje na błędne odpowiedzi: brak przyznania punktów, odjęcie 1 punktu lub wyzerowanie wszystkich zgromadzonych przez gracza punktów. W ten sposób powstaje ranking uczestników quizu (ranking typu „1234”), przy czym w przypadku wyników ex aequo kolejność zależy od pierwszeństwa zdobycia punktów. Skrócony ranking wyświetlany poleceniem kanałowym obejmuje trzech najlepszych graczy i polecenia go wyświetlającego można użyć tylko raz podczas danego pytania. Poważnym mankamentem tego skryptu jest fakt, że zawodnicy zorientowawszy się, iż któryś z nich ma większą wiedzę mogą po prostu powtarzać po nim odpowiedzi, doprowadzając do tego, że końcowy ranking staje się bardzo wyrównany, gdyż każdy z nich otrzymuje dokładnie tyle samo punktów. Quizy te posiadają zawsze stały czas trwania zależny tylko liczby pytań oraz parametrów czasowych. Przy 30 pytaniach oraz rundzie trwającej 30 sekund i 10 sekundach opóźnienia pomiędzy pytaniami quiz taki trwać będzie ok. 20 minut.

W 2007 roku quizowicz KrzS (#QuizPL @ IRCnet) podjął się zmodyfikowania skryptu „Milionerzy” i na jego bazie stworzył zupełnie nowy skrypt quizowy, który od tego czasu był używany zamiast oryginału (początkowo na wyłączność kanału #QuizPL). Skrypt był dynamicznie rozwijany przez autora, który wraz z graczami testował różne rozwiązania i czasem zmiana numeru wersji następowała dopiero po wprowadzeniu ważniejszych modyfikacji, pomimo iż zostały zaprezentowane już na kanale — poniżej opisane są posiadane wersje końcowe. Skrypt posiada nieco inne parametry czasowe, aczkolwiek quiz zawierający 30 pytań przy rundzie trwającej 20 sekund oraz 20 sekundach opóźnienia pomiędzy pytaniami również będzie trwać ok. 20 minut. Często czas trwania rundy jest jeszcze bardziej zmniejszany, aby gracze nie „googlali”.

• Po raz pierwszy publicznie zaprezentowany został on 26 czerwca 2007 roku[2] jako wersja 2.0 skryptu, która wprowadziła nowy sposób punktowania uczestników: wyżej punktowana (ale także i karana) jest dwójka graczy, która najszybciej udzieli (dobrej lub złej) odpowiedzi (odpowiednio: ±3 i ±2 punkty; pozostali otrzymują ±1 punkt), dodatkowo zawodnik, który jako jedyny wybierze właściwą odpowiedź dostaje bonusowy 1 punkt [bonus], ponadto udzielając kilku kolejnych poprawnych odpowiedzi nawet trzykrotnie może wzrosnąć mnożnik punktów (za dwie: ×2 [combo], za trzy i więcej: ×3 [trimbo]). Brak lub błędna odpowiedź kasują mnożnik. W ten sposób gracze dzięki serii poprawnych odpowiedzi mogą otrzymać nawet 9 (lub z bonusem aż 12) punktów, ale grając tak wysoko ryzykują stratę do 9 punktów za złą odpowiedź. Co ważne, z uwagi na to, że grający rozpoznawani są po nickach, to jego zmiana spowoduje utratę mnożnika. Skrypt dodawał też nowy tryb punktowania „power”, aczkolwiek nie został on zaimplementowany, a i same tryby nie były już używane przez skrypt. Zmieniony został również sposób prezentowania rankingu na typ „1224” (przy czym gracze ex aequo są w losowej kolejności), zaś z polecenia wyświetlającego skrócony ranking można było korzystać nie częściej, niż co 30 sekund, aby nie lagować prowadzącego. Ranking wyświetla także liczbę udzielonych poprawnych i błędnych odpowiedzi każdego z graczy.

• W wyniku dalszych prac KrzSia 5 września 2007 roku wydana została wersja 2.01[3], w której usunięto polecenie kanałowe służące do wyświetlania skróconego rankingu — zamiast tego skrypt sam wyświetla cztery najlepsze osoby co pięć kolejnych pytań. Pojawiły się również polecenia do blokowania nieuczciwych osób, polecenie wyświetlania statystyk dla prowadzącego quiz domyślnie pokazuje wszystkich grających (a raczej: do 99 pierwszych nicków), a pytania i odpowiedzi do wyboru zaczęły być wyświetlane z wykorzystaniem „antygooglera” utrudniającego wyszukiwanie w internecie. Wprowadzone zostało też trzysekundowe opóźnienie pomiędzy wyświetleniem pytania a czterema odpowiedziami do wyboru, dające graczom chwilę na przeczytanie pytania, a także pozwalające zredukować lag i sprawiające, że dwie linijki z opcjami pokażą się w tej samej chwili na kanale[4]. Ranking graczy zaś oprócz podawania liczby poprawnych/błędnych odpowiedzi wyświetlać zaczął również ich sumę. 10 października 2007 roku pojawiła się wersja 2.02[5].

• Wersja 3.00 skryptu została zaprezentowana przez KrzSia rok później, 20 października 2008 roku. Poza znacznym przebudowaniem (wraz ze zmianą nazw części poleceń) i uporządkowaniem skryptu wprowadziła ona możliwość włączenia nowego trybu gry, w którym każdy z uczestników dostaje (ukryty) punkt za każdą swoją odpowiedź, bez względu na to czy poprawną, czy nie[4]. Miało to na celu ograniczenie sytuacji, w których jakiś gracz rozpoczął zabawę pod koniec quizu i dzięki krótkiej serii poprawnych odpowiedzi wyprzedził zawodników grających od początku. Ów dodatkowy punkt pozwala też podjąć taktyczne ryzyko, gdyż nawet tracąc jeden punkt za błędną odpowiedź nasza punktacja nie ulegnie zmianie. Z uwagi na ten tryb początkowo planowano, by wszyscy zawodnicy rozpoczynali grę na minusie (minus tyle punktów, ile pytań ma quiz), ale pomysł ten został zarzucony i punktacja startuje od zera. Ze skryptu usunięta została możliwość ręcznego zadawania pytań, pozostawiając tylko tryb „autoquizu”.

• 11 stycznia 2016 roku quizowicz wilk (#QuizPL @ IRCnet) udostępnił modyfikację skryptu do wersji 3.01, wprowadzając możliwość udzielania odpowiedzi także prywatnie osobie puszczającej quiz. Założeniem tego było ograniczenie powtarzania przez inne osoby odpowiedzi mocnego zawodnika, przez co rozgrywka stawała się monotonna i była wyścigiem, kto pierwszy skopiuje odpowiedź. Identyczna zmiana została wprowadzona również w oryginalnym skrypcie jako wersja 1.51, który jeszcze bardziej odczuwał tą niedogodność, z uwagi na brak bonusów dla najszybszych graczy (każdy dostaje po 1 punkcie). Zaś 22 stycznia 2016 roku ukazała się wersja 3.02 (i odpowiednio 1.52 dla starszego skryptu), w której odpowiedzi publiczne zostały domyślnie wyłączone i gracze mogą zgadywać tylko prywatnie, ale dodane zostało polecenie je odblokowujące. 4 marca 2016 roku skrypt został rozbudowany do wersji 3.03, w której pojawiła się możliwość wyboru czy odpowiedziom przypisywane są, jak dotychczas, litery A/B/C/D, czy też zestaw składający się z cyfr 1/2/3/4, który ze względu na swoje ułożenie obok siebie na klawiaturze ułatwia odpowiadanie bez zerkania na nią. 23 kwietnia 2016 roku pojawiła się wersja 3.04, która pozwala na podanie dowolnego zestawu znaków jako opcji odpowiedzi (np. Q/W/A/S lub Q/P/A/L, które wizualnie odpowiadają rozmieszczeniu odpowiedzi na monitorze).

• 15 sierpnia 2016 roku pojawiła się wersja 3.1, zmodyfikowana przez quizowicza k4be (PIRC). Treść tekstu pomocy wbudowaną w skrypt w minimalnym stopniu przeredagował Andrrew. Z nieznanych powodów skrypt skonsolidował niektóre komunikaty do jednej linii, które celowo były rozbite na kilka (długość wyświetlanej linii jest limitowana, tekst dłuższy jest ucinany) - błędnie zakładając, że to mIRC osoby puszczającej quiz zawsze będzie skonfigurowany do dzielenia linii. Skrypt opiera się na pierwotnej wersji 3.0, pomijając późniejsze ulepszenia i zawiera m.in.[6] możliwość udzielania odpowiedzi prywatnych, które to rozwiązanie zostało ponad pół roku wcześniej wprowadzone przez wilka w wersjach 3.01-3.04 — niestety w wersji 3.1 nie podano jakiejkolwiek wzmianki wprowadzając jeszcze raz te same pomysły i przypisując sobie ich pełne autorstwo…

W połowie 2016 roku, 21 czerwca, quizowicz rud0lf (#QuizPL @ IRCnet) udostępnił napisany przez siebie skrypt „Milionerzy” w wersji 1.19 przeznaczony dla programu do chatowania irssi, oferujący po raz pierwszy taki sposób przeprowadzania rozgrywki na tej platformie. Skrypt działa i jest obsługiwany niemal identycznie jak „Milionerzy” w wersji 3.04 dla mIRCa — jest portem z mIRCScriptu do Perla. Został on pomyślnie przetestowany 25 czerwca[2] i tego samego dnia, po wprowadzeniu niewielkich korekt udostępniony w wersji 1.20.

Do pobrania:
Milionerzy v3.04 (Milionerzy v3.01 - wersja z włączonymi publicznymi odpowiedziami)
Milionerzy v1.20 (dla irssi)
Milionerzy v1.52 (Milionerzy v1.51 - wersja z włączonymi publicznymi odpowiedziami) (pierwotne wersje)

[1] Data oparta o znacznik czasowy pliku.
[2] Pierwsza premiera quizowa.
[3] Z uwagi na brak skryptu w wersji 2.01 oraz fakt, że tylko jeden quiz na tej wersji został puszczony trudno jest określić dokładny zakres zmian. Opis zmian wynika z porównania wersji 2.0 z 2.02 i potwierdzenia ich istnienia z pomocą logów kanałowych dla zaprezentowanej wersji 2.01, jednak nie wszystkie zmiany wprowadzone w wersji 2.01 są znane.
[4] Rozwiązanie zaproponowane przez quizowiczkę Areylena (#QuizPL @ IRCnet).
[5] Wszystkie znane zmiany między wersjami 2.0 i 2.02 wynikają z porównania tych dwóch wersji skryptów i zostały opisane przy wersji 2.01, gdyż zostały również dla niej potwierdzone na podstawie zaprezentowanego quizu. Faktyczne zmiany pomiędzy wersją 2.01 a 2.02 są nieznane.
[6] Dokładne zmiany zostaną wkrótce przeanalizowane i opisane.



Facebook, Twitter, Google+
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: skrypt quizowy "AntyGoogler"

Postprzez wilk » 11 marca 2016, 20:11

Skrypt quizowy „AntyGoogler”

Skrypt quizowy „AntyGoogler” (pełna nazwa to „AntyGoogler — Wiesz lub nie”, nazwany także „oyey–quiz”) został napisany przez quizowicza o nicku oyey (#QuizPL @ IRCnet). Oferuje on znacznie dynamiczniejszą rozgrywkę niż klasyczny „Dizzy”, jednak głównym celem autora było utrudnienie korzystania z zewnętrznych pomocy w postaci Google lub Wikipedii (tzw. googlowanie), poprzez ograniczenie czasowe pytań. Pierwsze testy działającego skryptu odbyły się 5 września 2005 roku, a dwa dni później przeprowadzona została pierwsza na nim premiera quizowa (pomysły jego napisania pojawiły się na kanale od 1 sierpnia). Wbrew swojej nazwie skrypt nie posiada tzw. antygooglera, czyli zabezpieczenia pytań przed wyszukiwaniem w internecie. Nie został mu także przypisany numer wersji i częste zmiany były wprowadzane przez autora oraz testowane pomiędzy rozgrywkami. Niestety pomimo swojej unikalności i lepszej dynamice rozgrywki nie był zbyt często używany. Przeznaczony jest on dla programu do chatowania mIRC.

Skrypt posiada wyłącznie tryb „autoquizu”, zatem konieczne jest wcześniejsze przygotowanie pliku z zestawem pytań, który zgodny jest z formatem plików dla skryptu „Dizzy” (pytania i odpowiedzi zapisane naprzemiennie; każde pytanie poprzedza prefiks „pyt ”, a odpowiedź „odp ”). Ważne jest, by przestrzegać poprawnego formatu pliku — puste lub opuszczone linie spowodują pogubienie się automatu, przez co konieczne będzie przerwanie zabawy, korekta pliku i wznowienie jej od wadliwego pytania. Aczkolwiek z uwagi na to, że skrypt i tak pomija pierwsze cztery znaki linii (czyli właśnie „pyt ” i „odp ”) przypadkowe błędy w prefiksach są tolerowane. Z uwagi na znacznie większą dynamikę gry quizy te zwykle zawierają więcej pytań niż „Dizzy” — ok. 75 pytań, choć są one z reguły łatwiejsze. Przykładowe dwa pytania zgodne z formatem:

Kod: Zaznacz cały
pyt Ile jest 2*2?
odp cztery
pyt Jak ma na imie brat Lolka?
odp Bolek

Przebieg rozgrywki przypomina zabawę ze skryptem „Dizzy”, czyli wyświetlone zostaje pytanie i skrypt oczekuje na udzielenie przez graczy poprawnej odpowiedzi, jednakże występuje tu kilka zasadniczych różnic.
• Pierwszą zmianą jest wprowadzony limit czasowy na udzielenie odpowiedzi, po upłynięciu którego (20 sekund) pytanie przepada. Jednocześnie skrypt nie udostępnia możliwości skorzystania z podpowiedzi na żądanie, w zamian za to sam wyświetla w tym czasie dwie podpowiedzi (po 8 i 14 sekundach) odsłaniające część liter (co pięć liter całej odpowiedzi kolejna odsłonięta, począwszy od lewej strony; w pierwszych wersjach skryptu nie było podpowiedzi „kropkowanej” zaraz po pytaniu). W podpowiedziach litery pierwotnie ukryte są jako kropki (w jednej z wersji testowych był to znak równości), cyfry jako gwiazdki, a znaki specjalne (np. nawiasy, przecinki, cudzysłowy) są pozostawiane bez zmian.
• Po drugie, po zaliczeniu poprawnej odpowiedzi jednemu z graczy skrypt oczekuje jeszcze przez jedną sekundę (w pierwszej wersji ten czas był wyliczany w zależności od długości odpowiedzi między 0,5 a 1 sekundą) na ewentualną kolejną poprawną odpowiedź i także ją zalicza drugiemu zawodnikowi. Zmiana ta pozwala na równorzędne nagrodzenie punktami dwójki najszybszych graczy.
• Trzecią z istotnych zmian jest odmienne punktowanie. Poprawne odpowiedzi warte są 3 punkty, a każda kolejna z obu podpowiedzi zmniejsza nagrodę o 1 punkt.
W rezultacie gry budowany jest ranking uczestników (ranking typu „1234”), który opiera się o identyfikator połączenia użytkownika z IRC-em (ident@host), lecz konsekwencją tego jest to, że quizowicze grający z tego samego adresu i na tej samej konfiguracji będą liczeni na wspólne konto punktowe, pomimo różnych nicków. Ponadto prowadzony jest też ranking tzw. antygooglowy, w którym zapisywani są gracze, którzy udzielili odpowiedzi przed pierwszą z podpowiedzi oraz ranking pięciu najlepszych czasów odpowiedzi (rejestrowany tylko dla pierwszej osoby, nie bonusowej) informujący również o długości odpowiedzi (spacje wliczone), przy której zanotowano ów czas. Dostępnego dla graczy polecenia wyświetlającego na kanale ranking punktowy można użyć tylko raz podczas trwania danego pytania. Z powodu usterki w skrypcie śledzi on, ale nie aktualizuje zmian nicków i zawsze wyświetla pierwszy zapisany nick zawodnika. Ranking czasu natomiast zapamiętuje wszystkie nicki osobno i nie opiera się na adresie. Z uwagi na automatyczne przepadanie pytań quizy te posiadają swój maksymalny czas trwania, który dla zasugerowanej powyżej liczby pytań (75) oraz przy standardowym 5-sekundowym opóźnieniu pomiędzy pytaniami przekłada się na góra ok. 30 minut grania. Zwykle będzie to jednak 15-20 minut.

Do pobrania:
AntyGoogler


Facebook, Twitter, Google+
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: lag, split, penalty points

Postprzez wilk » 15 czerwca 2016, 18:04

Lag, split, „penalty points”

Lag (inaczej latencja lub opóźnienie) jest niekorzystnym zjawiskiem nielubianym przez graczy w quizbota, a przede wszystkim przez uczestników premier quizowych. Jest to opóźnienie pomiędzy chwilą wysłania wiadomości np. odpowiedzi na pytanie przez zawodnika, a odebraniem jej przez drugą osobę i reakcją skryptu. Powodów zaistnienia lagów może być kilka.

IRC jest siecią wzajemnie połączonych ze sobą za pomocą Internetu serwerów. Każdy komunikat wysłany przez użytkownika trafia najpierw do serwera, poprzez który połączył się on z IRC-em, a następnie rozsyłany jest do każdego z serwerów, z których korzystają obecni na kanale pozostali użytkownicy. Często po drodze występują także regionalne węzły, tzw. huby, pod które podpięte są wszystkie serwery z danego kraju. Jest to dość długa ścieżka, która sama z siebie generuje opóźnienia związane z połączeniami (często międzynarodowymi) oraz samym przetwarzaniem komunikatów. Standardowo utrzymują się one w granicach do jednej sekundy, zazwyczaj jest to kilkadziesiąt do kilkuset milisekund. Podczas zwyczajnych rozmów nie mają one większego znaczenia, ale w trakcie dynamicznej gry mogą prowadzić do nieuznawania odpowiedzi — u gracza wygląda to tak, jakby on pierwszy odpowiedział, ale faktycznie liczy się jedynie to, co widzi quizbot lub skrypt quizowy. Dlatego też na kanałach quizowych zwykle panują zasady, żeby quizbot lub osoba przeprowadzająca quiz łączyła się z regionalnym serwerem kraju, z którego pochodzi większość bywalców. Ponadto sami gracze powinni w miarę możliwości łączyć się z IRC-em poprzez ten sam serwer lub z geograficznie mu najbliższym (pomóc może polecenie „/whois” wyświetlające używany adres serwera oraz polecenie „/map” pokazujące drzewko połączeń serwerów[1]), gdyż reklamacje z powodu lagów praktycznie nigdzie nie są uznawane.



Zaobserwowanie szybko narastającego opóźnienia lub „przytkania”, czyli nagłego braku napływu nowych wiadomości może zwiastować nadchodzący „split”, który jest zerwaniem połączenia pomiędzy serwerami i rozdzieleniem segmentów sieci IRC. Efektem tego jest nagłe opuszczenie kanału przez grupę osób (jako powód wyjścia podane są nazwy winnych serwerów), a później ich wspólny powrót. Splity zazwyczaj trwają od kilku do kilkunastu minut, choć w przypadku przerw serwisowych serwerów potrwać mogą nawet kilka godzin. Spowodowane mogą być także atakami typu DDoS.

W przypadku skryptów quizowych limitujących czas na odpowiedź, takich jak: „Milionerzy”, „Familiada” czy „AntyGoogler” prowadzić to może do popsucia rozgrywki (quiz trwa dalej, ale brak jest większości graczy), o ile nie zostanie użyte polecenie pauzujące grę na czas splitu. M.in. z tego powodu zalecane jest właśnie korzystanie przez wszystkich z tego samego serwera podczas quizów. Będąc po drugiej stronie splitu można próbować połączyć się z innym serwerem, by powrócić do zabawy, aczkolwiek w przypadku sieci IRCnet nick jest chroniony na czas splitu lub przez 30 minut, zależy co nastąpi szybciej (komunikat „Nick/channel is temporarily unavailable”). W ten sam sposób chronione są kanały. W przypadku zakończenia długotrwałego splitu, jeśli po obu stronach znajdują się osoby o tym samym nicku, to dochodzi do kolizji nicków i nicki obu osób zmieniane są przez serwery ich UID („user id”, tak zwany „/nick 0”).

O ile na lag związany z siecią IRC użytkownicy nie mają (teoretycznie) wpływu, o tyle on sam może być też spowodowany nadmiernym przeciążeniem łącza internetowego (np. programy P2P, intensywne korzystanie z Internetu) lub jego usterką, bądź przeciążeniem komputera (np. gry, odtwarzanie filmów, archiwizowanie danych). Szczególnie tyczy się to osoby przeprowadzającej quiz, dlatego zwykle zasadą jest, by osoba ta nie wykorzystywała w trakcie quizu komputera do innych celów. Dotyczy to tak samo serwera, na którym stać może quizbot. W ich przypadku dodatkowym problemem może być nieoptymalny kod lub przetwarzanie rankingów z wieloma tysiącami graczy.



W sieci IRCnet istnieje dodatkowo specjalny algorytm wprowadzający „penalty points” (punkty karne), którego działanie przypomina zachowaniem lagi. Został on zaimplementowany m.in. w celu zwalczania tzw. floodów, czyli znacznych ilości tekstu wysyłanych na kanały przez złośliwych użytkowników, aby wywoływać zamieszanie. Jego działanie polega na przyznawaniu określonej liczby punktów karnych za każdy rodzaj komunikatu wysyłanego do serwera (zwykłe wiadomości, zmiany topica, trybów, kopnięcia itd.) oraz jego długość, a każdy z użytkowników ma przypisany specjalny licznik. Pula punktów każdej z osób redukowana jest co sekundę. Po przekroczeniu pewnego progu (10 PP) serwer zapamiętuje, aczkolwiek przestaje przesyłać dalej kolejne komunikaty od użytkownika, dopóki nie zredukują się jego punkty karne lub ilość przesłanych danych zapełni bufor i użytkownik zostanie rozłączony od sieci za flood (komunikat „Excess flood” lub „Max SendQ exceeded”). Dla pozostałych osób wygląda to jak tradycyjny lag i często jest też jego główną zaobserwowaną przyczyną, jednak w przeciwieństwie do niego obarczona karą osoba od razu widzi komunikaty od innych osób.

Skrypty quizowe, które wysyłają często i dużo wiadomości na kanał jak np. „Familiada” mogą ulegać opóźnieniom właśnie z tego powodu. Problemem mogą być także niektóre polecenia kanałowe, jak na przykład polecenie wyświetlające skrócony ranking, które o ile nie zostały odpowiednio zabezpieczone mogą być nadużywane lub złośliwie wykorzystywane do lagowania puszczającego quiz. Należy mieć tu na uwadze to, że z punktu widzenia wysyłającego — wszystkie komunikaty widziane są jako wysłane natychmiast, więc po jego stronie przykładowo kolejne pytanie mogło się już wyświetlić w oknie kanału i czas na odpowiedź płynie, ale inni jeszcze go nie widzą (pojawi się linijka po linijce co kilka sekund). Podobny problem dotknąć może również graczy podczas pytań np. o liczby. Wówczas podając kilkanaście odpowiedzi jedna zaraz po drugiej — u odpowiadającego wyświetlą się one od razu, ale na kanał faktycznie trafiać mogę nawet już w trakcie kolejnego pytania.

[1] Skorzystać można też z listy link (widok z serwera irc.nebula.fi) lub link (widok z serwera man-da.de lub wybranego).


Facebook, Twitter, Google+
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: quiz multimedialny

Postprzez wilk » 20 października 2016, 19:39

Quiz multimedialny (obrazkowy, dźwiękowy)

Czat IRC-owy jest formą komunikacji stricte tekstową i nie oferuje osadzania w rozmowach treści graficznych czy multimedialnych. Niektóre programy do czatowania starając się urozmaicić to surowe środowisko zaczęły oferować oprócz kolorowania nicków i komunikatów np. możliwość podmieniania emotikon na ich graficzne wizualizacje. Czasem wprowadzając także inne dodatkowe obrazki reprezentujące wybrane ciągi znaków, a nawet awatary przypisane do nicków. Pojawił się nawet (1996-1999), nielubiany przez użytkowników tekstowego IRC-a, program Microsoft Comic Chat, który pozwalał przekształcać rozmowę w formę komiksową. Jednak z uwagi na stosowanie niestandardowych rozwiązań komunikaty od takich użytkowników były nieczytelne dla pozostałych osób nie używających tego programu.

Tekstowa natura wymusiła więc taką właśnie postać rozrywki quizowej, choć stosowane skrypty quizowe często używają dodatkowego kolorowania tekstu, pozwalając na lepsze odróżnianie poszczególnych komunikatów. Nic jednak nie stało na przeszkodzie, by w treści pytań zamieszczać odnośniki do treści multimedialnych. Co więcej wiele programów wykrywa „linki” umożliwiając ich klikanie i automatyczne otwieranie w przeglądarce internetowej, bez potrzeby zaznaczania tekstu i wklejania do paska adresu. W ten sposób możliwe jest zaprezentowanie graczom obrazka, animacji, fragmentu dźwiękowego lub filmowego oraz jednoczesne zadanie pytania o to co on przedstawia lub też, podobnie jak w tradycyjnych pytaniach, pokusić się można o skojarzenia (np. obrazek przedstawia elementy kojarzące się z filmem), bądź pytania pośrednio związane (np. zdjęcie przedstawia kadr z filmu, ale pytanie dotyczy innego filmu w którym grał dany aktor). Ponadto taka forma rozdzielenia treści pozwala na wprowadzanie różnych urozmaiceń i modyfikacji, czyli np. zniekształceń w obrazkach (mozaika, szum, negatyw, odwrócenie) czy puszczaniu fragmentów dźwiękowych od tyłu, przyspieszonych itp. Zwykle pytania tego rodzaju łączone są w pełne zestawy i puszczane jako jeden quiz tematyczny, zaś najodpowiedniejszą formą quizową jest klasyczny „Dizzy” (lub „iQuiz”).

Aby zrealizować taki rodzaj quizu niezbędne jest czaso- i pracochłonne (szczególnie w przypadku quizów dźwiękowych) przygotowanie odpowiednich plików. Źródłem plików zwykle są strony typu Google Images czy YouTube, ale czasem także własna kolekcja lub są one samodzielnie tworzone. Na koniec niezbędne jest skorzystanie z odpowiedniej platformy pozwalającej na prezentowanie takich treści w postaci hostingu obrazków lub trudniej dostępnego hostingu oferującego odtwarzacz multimedialny w technologii Flash albo HTML5. Naturalnie wykorzystać można także własny serwer i samemu przygotować stronę z odtwarzaczem. W każdym przypadku wymagane jest używanie losowych nazw wgrywanych plików, aby nie zdradzały zawartości (hostingi często same nadają takie nazwy); zablokowanie listowania katalogu z plikami lub wgrywanie zdjęć na hosting indywidualnie, bez tworzenia albumu, aby grający nie podglądali kolejnych plików. Konieczne jest też usunięcie tagów multimedialnych (ID3v1/2), bowiem niektóre odtwarzacze mogą je wyświetlać zdradzając od razu odpowiedź. W miarę możliwości wskazane jest także blokowanie internetowych narzędzi pozwalających na wyszukanie na podstawie obrazka stron, na których jest osadzony - co również może zdradzić to, co on przedstawia. Zazwyczaj zalecane jest również, by obrazki były przeskalowane, a pliki audio skonwertowane do gorszej jakości, a same fragmenty trwały zaledwie kilka sekund, tak aby grający mieli jak najszybszy dostęp. Stosowane formaty plików to: jpg, png, gif, mp3, ogg i mp4.

Trudno z całą pewnością ustalić kiedy po raz pierwszy pojawił się pomysł zrealizowania takiego rodzaju pytań i kiedy takowego typu pierwsze pytanie zostało zadane[1], aczkolwiek opierając się o wszelkie posiadane materiały i logi można stwierdzić, że:

• Pierwsza sugestia na quizy z obrazkami zaistniała 11 maja 2007 roku[2], lecz nie została podchwycona i zrealizowana. Pierwszy quiz obrazkowy został zaprezentowany 31 lipca 2007 roku przez quizowicza o nicku Ebo1a (#QuizPL @ IRCnet) i zawierał pytania ogólne o to, co przedstawia załączone zdjęcie (np. kadr z filmu, urządzenie, flaga lub zarys granic państwa).

• Pomysł na quizy dźwiękowe został zaproponowany przez quizowiczkę o nicku marla 4 września 2014 roku[3]. Pierwszy quiz dźwiękowy odbył się 14 września 2014 roku, a jego autorem był wilk (#QuizPL @ IRCnet) i polegał na rozpoznawaniu 5-sekundowych fragmentów znanych przebojów odgrywanych za pomocą przygotowanego na tę potrzebę odtwarzacza.

• 23 sierpnia 2015 roku przeprowadzony został eksperymentalny quiz oparty o zmodyfikowany skrypt „Familiady”. Autorem quizu, jak również pomysłodawcą (30 lipiec 2015[4]), był eggrodd (#QuizPL @ IRCnet). Zabawa polegała m.in. na wymienianiu obiektów widocznych na zdjęciu, uzupełnianiu haseł krzyżówki, wyszukaniu wyrazów w diagramie czy znalezieniu różnic pomiędzy dwoma połówkami obrazka.

[1] Kompendium opiera się jedynie o posiadane materiały i logi. Z uwagi na jego powiązanie z naszym kanałem te właśnie logi są najpełniejsze, ale posiadane są też logi z wielu innych kanałów quizowych, jednak autor nie wszystko rejestruje i nie wszędzie przebywa, stąd niewykluczone jest, że ktoś wcześniej już próbował takich form zabawy.
[2] #quizpl-2007-05-11.log:23:22:39<@wilk> w pytaniu bedzie link do obrazka z zadaniem ;p
[3] (04.09.2014) 20:45:26<escaper> wlasciwie czemu nie ma np. kuizow muzycznych? czegos w desen taki, ze kawalek jakiegos kawalka leci i trzeba zgadywac. jest to technicznie niewykonalne?
[4] (30.07.2015) 22:56:26<eggrodd> a co myslisz o pytaniach familiadowych z linkiem?



Facebook, Twitter, Google+, Wykop
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: ranking graczy

Postprzez wilk » 7 kwietnia 2017, 21:43

Ranking graczy

Przeprowadzanie rozgrywek quizowych na IRC-u oferuje nie tylko walory edukacyjne czy rozrywkowe, ale umożliwia także zawodnikom rywalizowanie o jak najlepszy wynik punktowy. Każda z gier wymaga zatem podsumowania i zaprezentowania końcowej klasyfikacji w odpowiedni sposób — w postaci rankingu. Wyróżnić można trzy podstawowe strategie rankingowe:

  • zwykła, tzw. „1234”

    Ta metoda prezentowania rankingu jest najczęściej stosowaną z uwagi na jej prostotę. Nie występują tutaj miejsca równorzędne (ex aequo), zaś zawodnicy posiadający tyle samo punktów uporządkowani są pod względem pierwszeństwa ich zdobycia — kto wcześniej uzyskał taką samą liczbę punktów, ten jest wyżej w rankingu. W zależności od implementacji w danym skrypcie realizowane jest to np. poprzez zapisywanie znacznika czasowego ostatniej odpowiedzi lub innym rozwiązaniem programistycznym.

    Skrypty wykorzystujące ranking tego typu: „Dizzy”, „Milionerzy” (starsza wersja), „Familiada”, „Mieszacz”, „AntyGoogler”, „Just the Quiz”, „Koło Fortuny”[1], „1 z 10”[2], „iQuiz”[3] oraz większość quizbotów.

    Przykład:
      1.
      piotrek
      - 10 punktów
      2.
      adam
      - 7 punktów
      3.
      stefan
      - 7 punktów
      4.
      jacek
      - 5 punktów

  • turniejowa, tzw. „1224”

    W tej metodzie miejsca równorzędne punktowo lokowane są na tej samej pozycji, a następnie numeracja pozycji przeskakuje o tyle miejsc, ile było lokat ex aequo. Sama kolejność graczy na tej samej pozycji nie ma większego znaczenia i może być prezentowana alfabetycznie względem nicka, biorąc pod uwagę znacznik czasowy („iQuiz”) lub być losowa (nowi „Milionerzy”, lecz tu wynika to akurat z implementacji).

    Skrypty wykorzystujące ranking tego typu: „Milionerzy” (wersja KrzSia oraz port rud0lfa) oraz „iQuiz”[3].

    Przykład:
      1.
      piotrek
      - 10 punktów
      2.
      adam
      - 7 punktów
      2.
      stefan
      - 7 punktów
      4.
      jacek
      - 5 punktów

  • zwarta, tzw. „1223”

    Metoda ta jest podobna do turniejowej, aczkolwiek tu numeracja pozycji po miejscach ex aequo jest kontynuowana.

    Skrypty wykorzystujące ranking tego typu: „iQuiz”[3].

    Przykład:
      1.
      piotrek
      - 10 punktów
      2.
      adam
      - 7 punktów
      2.
      stefan
      - 7 punktów
      3.
      jacek
      - 5 punktów
[1] Skrypt nie wyświetla jednak numeru pozycji, niemniej taka kolejność jest zachowana.
[2] Z uwagi na sposób przebiegu rozgrywki występuje dodatkowy podział na rundy, aczkolwiek dalsi zawodnicy prezentowani są zgodnie z tym typem rankingu.
[3] Skrypt pozwala na wybór dowolnego z typów rankingów; domyślnym jest „1224”.



Twitter, Google+
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna

Kompendium wiedzy o quizach: quizowe fair play

Postprzez wilk » 20 kwietnia 2017, 00:13

Quizowe fair play

Chęć poważnego i profesjonalnego podejścia do premier quizowych wymaga przestrzegania pewnych zasad fair play związanych z ich przygotowywaniem oraz prowadzeniem. Ma to szczególne znaczenie, jeśli wyniki końcowe takiego quizu czy też rozgrywki w quizbota mają być uznawane jako rzetelne oraz mieć wartość dla biorących w nim udział graczy, czy też osób w przyszłości odnoszących się do takich rankingów. Oczywiście w przypadku quizów prezentowanych wyłącznie w celach rozrywkowych reguły takie mogą nie być aż tak ściśle przestrzegane.

Zwykle każdy kanał quizowy posiada własny kodeks niedopuszczalnych zachowań regulujący te sprawy, niemniej praktycznie wszystkie te zagadnienia skupiają się wokół tych opisanych poniżej. Naturalnie z góry założone jest, że autor quizu przygotował go zgodnie z wytycznymi układania poprawnych pytań, plik jest zgodny z formatem oraz użyty skrypt quizowy nie zawiera błędów powodujących niepoprawne przyznawanie punktów czy zawieszanie się.

  • dostęp do pytań — z uwagi na uczciwość rozgrywki niedopuszczalnym jest, by odpowiadający posiadali wcześniejszy wgląd w pytania. Z tego też względu jeśli osobą przeprowadzającą grę nie jest autor – nie może on brać już w niej udziału, ani żadna z osób, która dostęp taki miała. Wykluczone jest także podpowiadanie graczom na priv, choć czasem autor może podczas trwania quizu udzielać drobnych wskazówek lub wyjaśnień, obok standardowych podpowiedzi, jednak zależy to od ustaleń na danym kanale. Premierą quizową jest quiz z nowymi pytaniami, lecz czasem bywa on puszczany przez autora na różnych kanałach czy sieciach IRC dla różnych grup quizowiczy. Wówczas spoczywa na nim odpowiedzialność pilnowania, by w daną rozgrywkę nie grały te same osoby, które były podczas wcześniejszej jego prezentacji.

  • googlanie — terminem tym określane jest korzystanie z wyszukiwarki Google lub innych internetowych pomocy np. Wikipedii podczas grania. Podczas quizów jest to zazwyczaj bardzo niemile widziane i gracz taki zwykle naraża się na dyskwalifikację lub usunięcie z kanału na czas quizu. W przypadku gry w quizbota zazwyczaj nie ma zakazu wykorzystywania dodatkowych pomocy, choć zależy to też od kanału i zbyt częsta taka gra również może skutkować różnymi reakcjami ze strony operatorów. Niektóre skrypty quizowe i quizboty implementują mechanizm tzw. antygooglera, który chroni pytania przed ich skopiowaniem do wyszukiwarki.

  • oszukiwanie — wszelkie celowe próby oszukiwania takie jak granie za innego zawodnika, granie przez kilka osób na jedno konto punktowe, używanie automatów do grania, przygotowywanie gotowych odpowiedzi dla quizbota „pod klawiszem” itp., tudzież psucie rozgrywki innym, powinny skutkować uniemożliwieniem dalszego szkodliwego działania i usunięciem takiej osoby.

  • „kradzież” odpowiedzi — pod tym określeniem kryje się umowne zachowanie polegające na wykorzystaniu pomyłki w odpowiedzi innego gracza (literówka, błędny jeden z wyrazów hasła itp.) i udzieleniu poprawionej własnej wersji. Najczęściej działania takie nie są w żaden sposób karane, lecz mogą prowadzić do drobnych spięć wśród graczy. W dobrym tonie uznaje się za wskazanie odpowiadającemu, że zrobił literówkę lub odczekanie chwili, by sam zdążył się poprawić, aczkolwiek quizy to też gra o zwycięstwo.

  • nadmierne !podpowanie — część skryptów quizowych nie posiada zabezpieczenia przed wielokrotnym wpisaniem polecenia !podp, wyświetlającego kolejną podpowiedź hasła. Czasem gracze zapominają, że nie grają sami lub złośliwie robiąc serię !podpów doprowadzić mogą do odsłonięcia całej odpowiedzi, psując zabawę innym. Zachowania takie zwykle szybko są karane.

  • lagowanie — zachowanie to jest powiązane z tym opisanym powyżej. Otóż skrypty quizowe, pomijając zazwyczaj stosowane ozdobniki kolorystyczne, wysyłają w odpowiedzi na krótkie polecenie kanałowe znacznie więcej tekstu (np. skrócone statystyki trzech pierwszych miejsc). Jeśli kilka osób jednocześnie użyje poleceń kanałowych, to mogą oni doprowadzić do zaistnienia niekorzystnego laga u prowadzącego quiz, reakcji botów kanałowych karzących za flood, a nawet wyrzucenia tej osoby z sieci. Jest to szczególnie problematyczne w sieci IRCnet, która ma mechanizm wprowadzający sztuczne opóźnienie w odpowiedzi na flood. Niektóre skrypty z uwagi na ten problem posiadają ochronę przed zbyt częstym używaniem poleceń kanałowych w postaci czasowego ignorowania poleceń po ostatnim użyciu.

  • odpowiadanie na własne pytania — autor quizu nie może grać w swojego quiza. Jednak, gdy udzieli on poprawnej odpowiedzi (np. przypadkiem lub by pominąć pytanie z błędną odpowiedzią), to praktycznie zawsze jest on pomijany w końcowej klasyfikacji, a pytania takie uznaje się jako niezadane oraz najczęściej odpowiednio redukuje się liczbę pytań, które zawierał taki quiz. Z drugiej strony odpowiadanie na własne pytania podczas gry w quizboty (w tych, które wyświetlają informację o autorstwie) zwykle nie jest zakazywane, a wręcz jest niejako nagrodą za wkład autora w bazę pytań.

  • manipulowanie punktacją — modyfikowanie punktacji przez prowadzącego jest niedopuszczalne i quiz taki powinien tracić możliwość umieszczenia go w rankingach. Prowadzący nie powinien wpływać na punktację, niezależnie od tego czy pytanie lub odpowiedź zawierała błąd i chciał on wynagrodzić komuś nieotrzymanie punktu, pomimo podania przez niego poprawnej odpowiedzi. Aczkolwiek po zakończeniu quizu zazwyczaj stosowana jest procedura sumowania punktów graczy, którzy z jakiegoś powodu zostali sklasyfikowani więcej niż raz (np. awaria internetu i granie pod drugim nickiem), lecz w przypadku quizów pozwalających na udzielanie wielu równoważnych odpowiedzi jak „Milionerzy” prowadzący musi upewnić się czy zawodnik celowo nie duplikował sobie poprawnych odpowiedzi. Zależnie od zasad kanałowych w niektórych przypadkach, np. podczas ważnych quizów, czasem stosowane może być korygowanie zauważonych błędnych odpowiedzi w quizach „Milionerowych” z uwagi na występujące wówczas znaczne straty punktowe mogące zaburzyć rozgrywkę. Pytanie takie można uznać za niezadane, ręcznie cofając na koniec straty i niezasadnie przyznane punkty.

  • przerwanie rozgrywki — w sytuacji powstania splitu podczas quizu powodującego niemożność dalszego uczestniczenia w nim części zawodników, bądź też w wyniku awarii internetu u prowadzącego – zalecane jest przerwanie quizu i dokończenie go w dogodniejszych warunkach. Quiz wówczas jest kontynuowany od kolejnego pytania, a punktacja łączona z wcześniejszą częścią.

Facebook, Wykop
Avatar użytkownika
wilk
Ascendant
Ascendant
 
Posty: 1569
Dołączył(a): 30 lipca 2005, 16:32
Lokalizacja: #QuizPL @ IRCnet
Płeć: Mężczyzna


Powrót do O #QuizPL

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron